24 listopada, 2022

6B W GÓRACH ŚWIĘTOKRZYSKICH

Góry Świętokrzyskie to najniższe góry w Polsce, za to niezwykle malownicze. Miejsc do zwiedzania w nich mnóstwo, a trzeba było wybrać zaledwie kilka, aby zdążyć zobaczyć je podczas dwudniowego wyjazdu w późnojesienne dni listopada. Zaczęliśmy od Jędrzejowa i pięknego Muzeum im. Przypkowskich, którego zbiory – słoneczne zegary i przyrządy astronomiczne – to trzecia kolekcja w świecie po planetarium w Chicago i muzeum w Oksfordzie. Zajrzeliśmy również do tajemniczego Ogrodu Czasu z ukrytymi w zieleni znakami zodiaku i zegarami słonecznymi. Korzystając z ostatnich słonecznych chwil pierwszego dnia wycieczki, zwiedziliśmy Park Etnograficzny w Tokarnia – Muzeum Wsi Kieleckiej oraz Rezerwat Przyrody Kadzielnia z amfiteatrem i Jeziorem Szmaragdowym. Potem były jeszcze zajęcia w Geonaturze Kielce – Centrum Geoedukacji, gdzie wysłuchaliśmy przekazanych w przystępnej formie informacji dotyczących dziejów geologicznych Gór Świętokrzyskich, rozwiązaliśmy w grupach zagadki korzystając z nowoczesnych narzędzi edukacyjnych i tablic poglądowych oraz odbyliśmy podróż w przeszłość geologiczną w kapsule czasu. Uff! Działo się! Na nocleg udaliśmy się do ośrodka znanego jako miejsce rozgrywania dyscypliny o nazwie dyskgolf – co stanowiło to dla nas ciekawostkę turystyczno-sportową:)
W drugim dniu naszej wędrówki po Kielecczyźnie udaliśmy się Drogą Królewską od strony Nowej Słupi na drugi co do wysokości szczyt Gór Świętokrzyskich – Święty Krzyż. Zwiedziliśmy kościół i klasztor, przedchrześcijańskie obwarowania na Łysej Górze, Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego oraz Muzeum Misyjne. Na trasie wycieczki znalazł się też punk widokowy nad skalnym rumowiskiem – gołoborzem oraz Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż. Ostatnim obiektem podczas wycieczki były ruiny zamku w Chęcinach. Co odważniejsi weszli na basztę, z której roztacza się piękna panorama pobliskiego krajobrazu.
Wycieczkę zrealizowaliśmy w ramach ogólnopolskiego projektu „Poznaj Polskę”.