Klub Historyczny

Przejdź do treści

Menu główne:

NASZE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2019 - 2020  
Z cyklu „Pamiętniki Pokoleń” –Igor i jego prababcia Irenka

  Kiedy wybuchła wojna moja prababcia miała zaledwie 8 lat. Chciała tak jak wszystkie dzieci rozpocząć naukę, ale niestety do wsi wkroczyli Niemcy. W pamięci Babci szczególnie utkwił moment, kiedy Niemcy zorganizowali we wsi łapankę,                     a następnie wywieźli ludzi do kopania okopów w pobliskich lasach. Wśród nich był też tata Babci-Michał. Zarówno Babcia jak i jej trójka rodzeństwa bardzo się o niego bali, tęsknili, codziennie modlili się o jego powrót. Był to czas adwentu. Zbliżały się święta. I wtedy w dzień wigilii dziadek Michał wrócił. Był bardzo zmęczony, wychudzony ale żył. Były to najszczęśliwsze święta Bożego Narodzenia podczas okupacji dla całej rodziny.
Inne wydarzenie, które dotknęło Babcię podczas wojny było jej zachorowanie na tyfus. Babcia była bardzo chora, wypadły jej włosy, miała bardzo wysoką gorączkę ,a jej mama Józefa przygotowywała się już na najgorsze. Wszyscy myśleli, że Babcia nie przeżyje. Walka z chorobą trwała kilka tygodni.   W końcu się udało i Babcia zaczęła wracać do zdrowia. Tylko wstydziła się przed swoimi rówieśnikami, że nie ma już takiej czupryny, jak wcześniej.
Dziękuję mojej Prababci za to, że opowiedziała mi o swoim okupacyjnym dzieciństwie, które pełne było strachu o najbliższych.

Igor

2 września 2019 r. w Szkole Podstawowej nr 1 w Lublińcu miało miejsce bardzo wzruszające wydarzenia. Uczniowie  spotkali się z przedstawicielami wojennego pokolenia   w ramach ogólnopolskiej akcji „Przerwany Marsz...”, której inicjatorem jest Rada Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej RP.
Włączając się w owo przedsięwzięcie chcieliśmy aby w  ten symboliczny sposób Dzieci Wojny mogły dokończyć ich przerwany 80 lat temu, marsz do szkół.
Lata okupacji zabrały Im beztroskie dzieciństwo przysparzając dni pełnych cierpień i smutku. Dlatego pragniemy pokazać i udowodnić, że Ich poświęcenie, dramatyczny i trudny los nie poszedł na marne.
Bardzo dziękujemy za przybycie i wspomnienia pani Halinie Maternie, pani Halinie Foremny oraz panu Kazimierzowi Bromerowi.
Dla wszystkich zgromadzonych były to chwile ogromnego wzruszenia.
„Przerwany Marsz” jest próbą wyrażenia szacunku i podziękowania pokoleniu Dzieci Wojny za ich życie, za to, że mimo złamanego dzieciństwa przetrwali i są tu z nami. Dzięki nim uczniowie dziś mogą spokojnie rozpocząć edukację pod okiem swoich nauczycieli, wychowawców  i opiekunów.
Kontynuacją akcji będą „Pamiętniki Pokoleń”, czyli udokumentowanie wspomnień  Polskich Dzieci Wojny.

NASZE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2018-19  






Akcja Żonkile  na 76. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim
19 kwietnia 2019 r. przypadła 76. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN prowadziło już po raz siódmy wraz z wolontariuszami akcję społeczno-edukacyjną Żonkile , a nasza szkoła już po raz piaty się do niej dołączyła.
Dlaczego akurat żonkile?
Wiąże się to z postacią Marka Edelmana, ostatniego dowódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej, która razem z Żydowskim Związkiem Wojskowym zorganizowała powstanie. Edelman był jednym
z nielicznych ocalałych bojowców i po wojnie, w rocznice powstania, składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta bukiet żółtych kwiatów. Muzeum POLIN kontynuuje tę tradycję, rozdając 19 kwietnia tysiące papierowych kwiatów i ulotki informujące o powstaniu. Nosząc żonkile pokazujemy, że łączy nas pamięć o tych, którzy zginęli w walce o godność. W tym roku stanie się to w momencie szczególnym – w 100. rocznicę urodzin ostatniego przywódcy powstania i 10. rocznicę jego śmierci.
Igor Piasecki- pasjonat i miłośnik historii

13 czerwca  2019r.  w Sali Marmurowej  Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego odbyło się uroczyste wręczanie zaświadczeń i dyplomów dla uczniów województwa śląskiego, którzy wzięli udział w XXIV Ogólnopolskim Konkursie Historycznym im. mjra Marka Gajewskiego Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1939-1948. W walce o wolną Polskę oraz X Olimpiady Przedmiotowej pn. Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1921-1956. Od Traktatu Ryskiego do Żołnierzy Niezłomnych.
W tym roku szkolnym w konkursie i olimpiadzie wzięło udział ponad 50 tysięcy uczniów z całej Polski, z czego 3 tysiące reprezentowało województwo śląskie. W gronie osób wyróżnionych z naszego województwa znalazło się: 5 finalistów wojewódzkich ze szkół podstawowych, 2 z gimnazjalnych oraz 7 laureatów Olimpiady Przedmiotowej.
Wśród nich znalazł się uczeń naszej szkoły Igor Piasecki, który wykazał się ponadprzeciętną wiedzą na temat dziejów i poszczególnych wydarzeń historycznych, broni, sprzętu, umundurowania, malarstwa batalistycznego i portretowego, muzyki i pieśni, tekstów źródłowych, topografii wojskowej, heraldyki, sfragistyki i falerystyki formacji wojskowych ,sylwetek dowódców, a także literatury i architektury danej epoki.
W uroczystości wzięli udział  wicewojewoda śląski Robert Magdziarz, kurator oświaty Urszula Bauer oraz szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego płk Marek Majocha, którzy pogratulowali wszystkim laureatom oraz wręczyli im pamiątkowe dyplomy i upominki. Specjalne wyróżnienia otrzymali również towarzyszący uczniom opiekunowie przedmiotu.
Igorowi serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w kolejnych konkursach☺☺☺
Kolejny certyfikat dla SP1

8 lutego 2019 roku w Sali Kolumnowej Sejmu RP w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Konkursu zorganizowanego przez Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Do konkursu zgłosiło się w sumie 400 szkół.
Zaszczytne miano „Szkoły Niepodległej” nadane zostało 215 placówkom z całego kraju w tym  Szkole Podstawowej nr 1 w Lublińcu.
Konkurs „Szkoła Niepodległej”  trwał od 1 września 2017 do końca grudnia 2018 roku. Każda placówka musiała zrealizować 7 zadań z następujących pięciu ścieżek edukacyjnych:
Szlak Trzech Świąt Rzeczypospolitej – polegający na zaangażowaniu uczniów w różne formy obchodzenia świąt 3 maja, 15 sierpnia i 11 listopada.
Szlak Współtwórców Niepodległości – polegający na wydobyciu na światło dzienne lokalnych działaczy i społeczników, nauczycieli, lekarzy, ludzi kultury – słowem bohaterów drugiego planu zasłużonych dla odzyskania niepodległości.
Szlak Żołnierzy Niepodległości – projekt ocalenia od zapomnienia żołnierzy wszystkich formacji walczących o niepodległość i granice Rzeczypospolitej poprzez dbanie o miejsca pochówku i pamięci, popularyzację wiedzy o nich w lokalnej społeczności oraz otoczenie ich stałą opieką we współpracy z samorządem.
Szlak Dróg do Niepodległości – polegający na ukazaniu różnorodnych dróg prowadzących do odzyskania niepodległości (wśród zadań m.in. nawiązanie kontaktu z Polonią, zorganizowanie wycieczki do miejsc związanych z odzyskaniem niepodległości, czy zorganizowanie wystawy o lokalnym wkładzie w niepodległość).
Szlak Pierwszych Dni Wolności – polegający na odtworzeniu na podstawie doniesień historycznych, lokalnych archiwów i wspomnień mieszkańców, jak wyglądały pierwsze dni po odzyskaniu niepodległości w lokalnej społeczności.
Powstania Śląskie         
Już po raz ósmy odbył się Tydzień Spotkań z Armią Krajową. Punktem kulminacyjnym cyklu wydarzeń był Powiatowy Konkurs Wiedzy Historycznej. Tegoroczna edycja poświęcona została powstaniom śląskim.
Konkurs składał się z dwóch części. Trzyosobowe zespoły zmagały się z interpretacją tekstu źródłowego, a także miały za zadanie wykonać plakat zachęcający Polaków do udziału w plebiscycie w 1921 roku.
A oto wyniki konkursowych rywalizacji:
I miejsce –Szkoła Podstawowa nr 1
II miejsce- Szkoła Podstawowa nr 4
III miejsce ex aequo- Szkoła Podstawowa nr 3 i Zespół Szkół im. Św. Edyty Stein

Wszystkim szkołom gratulujemy i zapraszamy za rok. Do zobaczenia.

Patroni Naszych Ulic

17 stycznia 2019 roku w Zespole Szkół im.św. Edyty Stein KSW w Lublińcu odbył się finał IV Powiatowego Konkursu Historyczno – Krajoznawczego „Lubi mi się tu być – nasze ulice i ich patroni”. Uczniowie mieli za zadanie zaprezentować jury konkursu oraz zgromadzonej publiczności przygotowane prezentacje multimedialne z bohaterem wybranej przez siebie ulicy. W kategorii klas IV-VI Magdalena Kansy z klasy 6c zajęła III miejsce. Magda przygotowała praca do tyczącą ulicy Józefa Piłsudskiego

Gratulujemy 👏 i życzymy dalszych sukcesów   🙂🙂🙂


11 stycznia 2019 r. w siedzibie Narodowego Banku Polskiego w Warszawie  odbyła się uroczysta Gala podsumowująca  IV Konkurs Historyczny ”Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 w obronie granic i niepodległości” VII edycji konkursu "Odkrywamy naszą historię". Galę poprowadził redaktor Krzysztof Ziemiec.
Konkurs został objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości, a także przez patronat honorowy:
- Mariusza Błaszczaka - Ministra MON,
- Annę Zalewską - Ministra MEN,
- Jarosława Szarka - Prezesa IPN.
Na konkurs wpłynęło 1091 prac uczniów  z wielu państw, m.in. z Francji, USA, Egiptu, Ukrainy, Grecji, Austrii, Kanady, Irlandii i oczywiście z Polski. Wśród nich była praca Mileny Zając z klasy 6e. Milena zajęła III miejsce w kategorii klas 4-8 szkoły podstawowej. Warto nadmienić, że Milena w ubiegłym roku szkolnym także odniosła sukces w wyżej wymienionym konkursie.
Organizatorem konkursu jest Komitet Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego w Kobyłce. W Komitecie organizacyjnym zasiadają:
• Zofia Pilecka-Optułowicz – córka Witolda Pileckiego,
• Andrzej Pilecki – syn Witolda Pileckiego,
• Dorota Optułowicz-McQuaid – wnuczka Witolda Pileckiego,
• Krzysztof Kosior – prawnuk Witolda Pileckiego,
• Łukasz Kudlicki – Krąg Pamięci Narodowej,
• Bogdan Grzenkowicz – Przewodniczący Komitetu Pamięci Rotmistrza Witolda Pileckiego.

Serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów,
D.Opałka

Dzień  Patrioty i Patriotki XXI wieku w SP1

W ramach realizacji projektu Szkoła Tolerancji został przeprowadzony w naszej szkole Dzień  Patrioty i Patriotki XXI w. W zasadzie to nie był tylko jeden dzień, a cykl zajęć. Na lekcji historii, wosu  czy podczas spotkań Klubu Historycznego uczniowie mieli możliwość zapoznania się z postacią Ireny Sendlerowej, która mówiła „Ludzie nie dzielą się na podstawie rasy czy pochodzenia, ale dzielą się na dobrych i złych”.
Poza tym poznali definicję patriotyzmu, tego współczesnego, mówiącego  o płaceniu podatków, chodzeniu na wybory, o dbaniu o środowisko, a w końcu o kibicowaniu  „naszym”- rodakom, nie tylko w sporcie, ale w każdej dyscyplinie życia.
Certyfikat Szkoły Młodych Patriotów zobowiązuje nas do wpajania i kształtowania postaw patriotycznych wśród całej społeczności uczniowskiej, chociaż część z nich jest jeszcze małymi Polakami, to w bardzo odpowiedzialny sposób realizują zadania, które przed nimi stawiamy.


„100 postaci na stulecie Niepodległości”

Z okazji wspaniałej rocznicy związanej z odzyskaniem Niepodległości    w Muzeum Pro Memoria Edith Stein w Lublińcu miało miejsce otwarcie wystawy „STO POSTACI NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI”. Uroczystość swoją obecnością zaszczycili przedstawiciele władz miejskich: Burmistrz Lublińca Edward Maniura oraz Przewodniczący Rady Miejskiej Gabriel Podbioł. Obecni byli również dyrektorzy instytucji miejskich i szkół, przedstawiciele Stowarzyszenia "Rodzina Wojskowa 74 GPP" i ZHP Hufiec Lubliniec oraz miłośnicy historii ziemi lublinieckiej.
Wystawa „Sto postaci na 100-lecie niepodległości” jest podsumowaniem projektu, w jakim uczniowie z naszych pięciu lublinieckich szkół podstawowych, w tym klas gimnazjalnych mieli okazję brać udział od maja do października br. Było to możliwe dzięki intensywnej współpracy międzyszkolnej, jaka od kilku lat funkcjonuje w ramach „Międzyszkolnego Klubu Historycznego im. AK”.
Celem projektu było przybliżenie uczniom osób, które w różnym okresie – począwszy od okresu rozbiorów aż do czasu kształtowania się państwowości II RP - wpływały na rozwój idei niepodległościowej wśród narodu polskiego. Uczniowie zapoznawali się z biogramami postaci, a następnie wykonywali plakaty, które w zwięzły sposób miały przedstawiać zasługi wybranych osób ze szczególnym uwzględnieniem tak ważnych postaci, jak: Józef Piłsudski, Roman Dmowski, Ignacy Jan Paderewski, Wojciech Korfanty. Wystawa ma wyjątkowy walor edukacyjny, a także stanowi inspirację do poszukiwania dalszych informacji o prezentowanych postaciach.

„Międzyszkolny Klub Historyczny im. AK”

Marsz Niepodległościowy - rekonstrukcja przemarszu wojsk
Józefa Piłsudskiego ulicami Lublińca.

Marszałek  Józef Piłsudski wyjechał z Warszawy na Śląsk 25 sierpnia po południu specjalnym pociągiem z salonką i w niej spędził pierwszą noc. O godzinie 10.00 był na stacji Herby, gdzie czekał na niego pierwszy wojewoda śląski Józef Rymer.
Razem pojechali tym pociągiem do Lublińca, tam odbyło się pierwsze oficjalne powitanie gościa z kompanią honorową. W Lublińcu po mszy polowej Piłsudski odznaczył powstańców śląskich i po obiedzie w starostwie lublinieckim pojechał przez Tarnowskie Góry do Strzybnicy, by zwiedzić hutę srebra. Na krótko wstąpił do klasztoru maryjnego w Piekarach Śląskich i o godzinie 20.00 ruszył w drogę powrotną do Lublińca, do swojej salonki. Następnego dnia miał się pojawić w Katowicach.
Nawiązując do tego wydarzenia, 16 września 2018r. uczniowie naszej społeczności szkolnej  oraz mieszkańcy  miasta mieli okazję obejrzeć niecodzienne widowisko. Ulicami miasta - od Ronda Śląskiego, przez ul. Józefa Piłsudskiego, do Bulwaru Grotowskiego - przemaszerowały wojska Józefa Piłsudskiego. A na samym bulwarze odbył się Koncert Patriotyczny w wykonaniu Miejskiej Młodzieżowej Orkiestry Dętej z Miejskiego Domu Kultury w Lublińcu.
W rekonstrukcji przemarszu wzięli udział uczniowie SP1,którzy przygotowali na te okazję imponującą  flagę.


D.Opałka
Jesteśmy Szkołą Młodych Patriotów

  Informujemy, że nasza szkoła w okresie od listopada 2017 r. do maja 2018 r. wykonywała zadania przewidziane regulaminem konkursu Szkoła młodych patriotów w sposób następujący:

Zadanie 1.
Przeprowadzenie konwersatoriów pt. „Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.

Pani Magda Oberska przeprowadziła dla uczniów klas szóstych i siódmych SP1 wykłady. Wstępem do współczesnego pojęcia patriotyzmu było przypomnienie uczniom losów Polaków na Górnym Śląsku , czyli na terenie naszej „małej ojczyzny”. Uczniowie byli bardzo zaangażowani         w zajęcia i zadawali naszemu gościowi szereg pytań. Kontynuacją zajęć  były natomiast warsztaty przeprowadzone przez panią Marzenę Kowalik.

Zadanie 2.
Przygotowanie plakatu „100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości”.

Uczniowie SP1 wykonywali pracę na zajęciach z historii -klasy IV w ramach mini projektu na plakat „Narodowe Święto Niepodległości”, natomiast uczniowie klas V-VII na plastyce. Z powstałych prac zorganizowana została wystawa w pracowni historycznej, a uwieńczeniem całego przedsięwzięcia była wystawa podczas X Forum Edukacji Twórczej „ARTedukacja” Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Częstochowie.

Zadanie 3.
Przeprowadzenie sondażu wśród uczniów, nauczycieli, mieszkańców miejscowości nt. postaw patriotycznych oraz roli patriotyzmu lokalnego.

Uczniowie klasy szóstej przeprowadzili sondaż wśród uczniów i nauczycieli naszej szkoły nt. patriotyzmu. Zadanie wcale nie było łatwe, ponieważ na co dzień nie zastanawiamy się nad postawami patriotycznymi czy samym patriotyzmem ale okazuje się, że każdy z nas w sercu czuje, że Polska- nasza ojczyzna jest dla niego najważniejsza.

Zadanie 4.
Przeprowadzenie ogólnoszkolnego konkursu wiedzy pt. „Historia Polski a patriotyzm”.

Uczniowie mieli okazję wykazać się zarówno wiedzą z zakresu wychowania obywatelskiego, historii, języka polskiego,  jak i zaprezentować swoje talenty plastyczne, przygotowując prace propagujące zachowania patriotyczne. Konkurs stworzył doskonałą możliwość do poznania szerzej pojęcia patriotyzmu w znaczeniu historycznym i współczesnym, a także do promowania postawy szacunku wobec swojej ojczyzny, jej historii, języka, kultury, symboli narodowych. Laureatami konkursu zostali uczniowie klas: IV c, IV a i IV d.

Zadanie 5.
Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu recytatorskiego o tematyce patriotycznej.

W naszej szkole konkurs recytatorski odbył się w dwóch kategoriach. Klasy I-III przeprowadzony przez bibliotekę szkolna oraz  IV-V na zajęciach dodatkowych z historii. „Maluchy” okazały się bezkonkurencyjne. Mam nadzieję, że ich zapał do recytacji pozostanie na dłużej. Laureaci młodsi otrzymali dyplomy i nagrody książkowe, natomiast starsi uczniowie zadowolili się ocenami  z przedmiotu.

Zadanie 6.
Zorganizowanie ogólnoszkolnego konkursu pieśni patriotycznych

24 kwietnia 2018 r. w SP1  odbył się XVIII Konkurs Regionalny Poezji, Gwary i Piosenki Śląskiej „Lubi mi się tu… mieszkać” w 100-lecie NIEPODLEGŁEJ POLSKI.
Nawiązując do 100-lecia Niepodległej jedna z kategorii konkursowych to śpiewanie śląskich piosenek powstańczych, ponieważ mieszkamy na Śląsku, dlatego też pozwoliliśmy sobie na  rozszerzenie kategorii pieśni patriotyczne nie tylko na naszą szkołę ale również na inne placówki        w naszym rejonie, które brały udział w pozostałych kategoriach konkursowych.
Nawiązaniem do naszego lokalnego patriotyzmu był występ uczniów klas III naszej szkoły     w strojach ludowych.
Honorowy Patronat nad przedsięwzięciem sprawował Burmistrz Miasta Lublińca pan Edward Maniura.

Zadanie 7:
Przygotowanie Kodeksu Postaw Patriotycznych

Uczniowie na zajęciach rozwijających zainteresowania humanistyczne wykonywali Kodeksy Postaw Patriotycznych. Prace uczniów można było obejrzeć na wystawie                   w bibliotece szkolnej, a także podczas Dni Otwartych Szkoły.

Zadanie 8
Motyw „małe ojczyzny w literaturze” – przygotowanie prac pisemnych.

Na zajęciach z języka polskiego uczniowie w klasie VII przygotowywali prace pisemne dotyczące „małe ojczyzny w literaturze”, natomiast uczniowie klasy V- prezentacje multimedialne na wspomniany temat.
Co roku w biblioteka szkolna organizuje wspólnie z publiczną Bibliotekę Pedagogiczną Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie Filię w Lublińcu konkurs pt. Baśnie, legendy i podania Górnego Śląska, gdzie zadaniem uczestników jest zilustrowanie wybranej legendy dotyczącej naszego regionu.
  

Bardzo dziękuję wszystkim nauczycielom, którzy zaangażowali się w powyższe zadania, bez Was otrzymanie tego certyfikatu byłoby niemożliwe.

D.Opałka





Certyfikat Fundacji dla Rodaka

  W ubiegłym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły przyłączyli się do akcji lekcja dla Rodaka. Odbyły się liczne zajęcia poświęcone tym, którzy musieli opuścić swoje domy i zostali zesłani na Syberię lub do Kazachstanu. Nasze działania zostały docenione i otrzymaliśmy Certyfikat Fundacji dla Rodaka oraz nagrody: grę planszową Miś Wojtek oraz książkę
pt.” Syberyjskie przygody Chmurki” .

Patronat honorowy nad Akcją „Lekcja dla Rodaka” objęli:
Marszałek Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Stanisław Karczewski,
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska,
Wojewoda Warmińsko-Mazurski Artur Chojecki,
Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gustaw Marek Brzezin,
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz,
Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty Krzysztof Marek Nowacki,
Instytut Pamięci Narodowej,
Związek Piłsudczyków RP.

Patronat medialny sprawują:
Radio Olsztyn, Radio Plus, Warszawska Gazeta, Gazeta Olsztyńska i Gość Niedzielny, a opiekę medialną – TVP 3 Olsztyn.

Cele Akcji Lekcja dla Rodaka:

– przygotowanie społeczeństwa polskiego na powrót Rodaków z Kazachstanu,
– przygotowanie warunków i stworzenie przyjaznej atmosfery dla powracających Rodaków,
– integracja społeczności lokalnych z Polakami z Kazachstanu,
– rozwój Kultury oraz upowszechnienie historii Polski.


Międzyszkolny Klub Historyczny im. AK




„Lubliniec – miasto wielu historii”

  22 października 2018r. odbyły się warsztaty dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjalnych pt. „Lubliniec – miasto wielu historii” . Zajęcie prowadzili uczniowie z „Mickiewicza”. Rozpoczęły się one na lublinieckim rynku, następnie odbył się  spacer ulicami miasta: Józefa Lompy, Konstantego Damrota, Karola Miarki, Konrada Mańki.
W czasie tej „historycznej” wędrówki licealiści opowiadali kolegom o życiu, działalności, patriotyzmie i niezwykłych czynach patronów ulic naszego miasta.
Kolejnym przystankiem dla młodzieży była wizyta w  Muzeum Edyty Stein, w Izbie Tradycji Jednostki Wojskowej Komandosów, a także w szkolnej izbie pamięci „Mickiewicza”, gdzie p. Sebastian Ziółek przybliżył historię LO. Warsztaty zakończyły się słodkim poczęstunkiem w szkolnej auli, gdzie wśród uczestników rozlosowane zostały upominki. Dziękujemy za ciekawe zajęcie uczniom „Mickiewicza” i czekamy na kolejne zaproszenia do wspólnej nauki historii.

Dorota Opałka


  2018 to wyjątkowy rok, ponieważ świętujemy 100-lecie Niepodległej. Dlatego też włączyliśmy sie do ogólnopolskiego programu Młodzi w Akcji - Wiwat niepodległość!.  W naszej szkole program będzie realizowany przez uczniów klasy 6a.
Więcej informacji już wkrótce.
D.Opałka




BohaterON
Włącz historię!
  Już po raz drugi uczniowie SP1 włączyli się do ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej. Kampania ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im symbolicznych kartek. Akcja realizowana jest pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej.



Niepodległa
  Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości uczniowie klasy 8b uczestniczyli w niezwykłym, widowiskowym wydarzeniu  pt. ”NIEPODLEGŁA”. Pan Michał Rychlicki w sposób poważny, ale i humorystyczny, przybliżył uczniom postacie Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz losy naszego kraju od rozbiorów aż po wojnę polsko-bolszewicką. Była to niesamowita okazja do świętowania wolności i niepodległości.

D. Opałka


Wspomnienia z Syberii
  Na lekcji historii w klasie 6a mieliśmy zaszczyt gościć babcię Leny- panią Teodozję Błażusiak- wspaniałą osobę, która przeżyła gehennę podczas II wojny światowej. Pani Teodozja opowiedziała nam  o losach swoich i swojej rodziny, która została wywieziona na Syberię. Opowiadała o wielotygodniowej podróży w bydlęcych wagonach, o głodzie i ciężkiej pracy, a także o tym, że byli i życzliwi ludzie, którzy im pomagali przetrwać ten ciężki czas. Uczniowie zasłuchani w tragiczną historię pani Teodozji uświadomili sobie jak ważne jest żyć w kraju wolnym, niepodległym  i niezależnym. Zajęcie były pełne wzruszeń i emocji.

Dziękujemy pani Teodozji  za wspaniałą żywą lekcję historii.
Dorota Opałka

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego