Język niemiecki

Przejdź do treści

Menu główne:

Rok szkolny 2019/2020

Pozdrowienia od Prezydenta Niemiec

   Nie tak dawno, bo zaledwie miesiąc temu, przesłaliśmy na ręce Prezydenta Franka-Waltera Steinmeiera gratulacje z okazji Zjednoczenia Niemiec, a już nadeszła wyczekiwana przez uczniów odpowiedź. Prezydent Niemiec w ciepłych słowach podziękował nam za przesłane życzenia. Nie omieszkał również wspomnieć o istotnej roli Polski i pozostałych krajów, które miały wpływ na wszelkie przemiany polityczne i upadek Muru Berlińskiego. Prócz pozdrowień, przesłał także w formie broszury swoje przemówienia: jedno z okazji 30. rocznicy upadku Muru Berlińskiego, drugie, upamiętniające 80. rocznicę wybuchu II Wojny Światowej. 1. września podczas uroczystości w Wieluniu powiedział: „Chylę czoła przed ofiarami ataku na Wieluń. Chylę czoła przed polskimi ofiarami niemieckiej tyranii. I proszę o przebaczenie.” Dalszą treść obu przemówień z pewnością zgłębimy na lekcji Historii i Kultury Niemiec.
Uczniowie zawsze się cieszą, gdy otrzymują odpowiedź na swój list. Ten jest jednak dla nas wszystkich szczególny, bo napisany osobiście przez Prezydenta, a nie przez jego sekretarza i można to odczuć podczas jego czytania. Zachęcam do poniższej lektury!

                                       Agata Płuska




                                                Berlin, 18.11.2019 r.

Szanowna Pani,
drodzy Uczniowie,

zawsze szczególnie cieszą mnie listy od młodych ludzi, którzy są czymś zaciekawieni i stawiają pytania. Ciekawość oznacza bowiem interesowanie się swoim otoczeniem i angażowanie się w nie. Serdecznie Pani dziękuję, że pisze Pani do mnie wraz ze swoimi uczniami!
Szczególnie cieszę się z Waszego zainteresowania moim językiem i krajem. Serdecznie dziękuję za gratulacje z okazji 30. rocznicy upadku Muru Berlińskiego! Tutaj w Berlinie odbyło się z tej okazji wiele uroczystości – to była niezwykła radość i honor, że świętowali z nami moi odpowiednicy z Polski, Węgier, Czech i Słowacji. Bez Polski i tych trzech pozostałych krajów nie moglibyśmy bowiem my, Niemcy, w ogóle świętować tego dnia. Ten dzień być może w ogóle by nie istniał, Mur Berliński nie upadłby bez powstań w Budapeszcie i Poznaniu, w Warszawie, Gdańsku i Krakowie, bez „Wiosny” w Pradze i Bratysławie, bez niepokojów w Szczecinie i w końcu znów w Gdańsku, gdyż one utorowały drogę do jego upadku.
Unia Europejska potrzebuje dokładnie takich młodych i zainteresowanych ludzi jak Wy, drodzy Uczniowie, którzy poznali wartość Europy i którzy uważają przyjaźń z sąsiednimi krajami za dar. I potrzebuje oczywiście też nauczycieli, którzy opowiedzą o tym młodym ludziom i podzielą się swoim entuzjazmem. Przyjaźnie muszą być pielęgnowane na wszystkich płaszczyznach. Dlatego uważam, że to świetne, iż uczycie się w szkole nie tylko niemieckiego, ale też piszecie list do Prezydenta Niemiec. Przyszłość przyjaźni naszych obu krajów potrzebuje tak imponujących i zaangażowanych młodych ludzi jak Wy. Oby tak dalej!
Chętnie odpowiem też na Wasze pytania:
Ani dla moich poprzedników, ani dla mnie, droga do zostania Prezydentem Niemiec nie była planowana. Kiedy Zgromadzenie Federalne wybiera kogoś głową państwa, to dla niego ogromny zaszczyt móc służyć swojemu krajowi i jego mieszkańcom. Spotykanie ciekawych ludzi, czy otrzymywanie od nich listów, jak od Was, i zachęcanie ich do działania na rzecz wspólnego życia w zgodzie we własnym kraju i Europie, sprawia mi radość.

Minęło już sporo czasu odkąd chodziłem do szkoły, ale byłem zafascynowany historią. Jeszcze chętniej spędzałem wówczas czas ze swoimi przyjaciółmi, grając na przykład w piłkę nożną. Tym jestem zainteresowany do dziś: Moim ulubionym klubem jest od dawna FC Schalke 04. Jednakże bez nauki w szkole też nie mógłbym się obejść.

W mojej siedzibie, Pałacu Bellevue w Berlinie, nie mamy zwierząt domowych. Za to wokół pałacu znajduje się duży park, w którym żyje wiele zwierząt i czasem zajrzy nawet lis.

Dla Pani załączam dwie moje przemowy jako broszury, a do sali lekcyjnej dla uczniów osobiście podpisane zdjęcie. Mam nadzieję, że sprawię Wam tym radość w ramach podziękowania. Zachowajcie proszę swoje zainteresowanie polityką i innymi krajami oraz Waszą ciekawość, gdyż nasza Europa i nasza demokracja potrzebują aktywnych obywateli, którzy ją współtworzą. Na przyszłość życzę Wam wszystkiego dobrego i wielu sukcesów!

Z serdecznymi pozdrowieniami z Pałacu Bellevue w Berlinie

                                      Wasz
                               Frank-Walter Steinmeier


Dzień Św. Marcina

Jednym z ważniejszych wydarzeń w Niemczech jest Martinstag, czyli Dzień Św. Marcina, obchodzony 11 listopada. Według legendy Marcin jadąc na koniu zauważył zmarzniętego żebraka, nad którym się ulitował. Rozciął mieczem swój płaszcz i jedną część oddał potrzebującemu. Następnie Marcin porzucił wojsko, ochrzcił się i znalazł sens życia w pomaganiu ubogim. Później został biskupem. W Niemczech w dniu św. Marcina urządzane są pochody. Dzieci podążają z  latarenkami, śpiewając piosenki o Świętym.
Oprócz uroczystości 11 listopada – Święta Niepodległości, odbył się w naszej szkole także mini apel, poświęcony św. Marcinowi. Uczniowie przypomnieli historię Świętego i wspólnie wykonali popularną w Niemczech piosenkę „Laterne, Laterne, Sonne, Mond und Sterne”. Dzieci zostały poczęstowane rogalami świętomarcińskimi, których kształt nawiązuje do podkowy, zgubionej przez konia Świętego. Ogłoszono też wyniki konkursu na najpiękniejszy lampion. Wybór zwycięzcy nie był łatwy, gdyż uczestnicy wykazali się ogromną kreatywnością.

I miejsce – Dominika Kuś, kl. 5a
II miejsce – Zuzanna Czura, kl. 5d
III miejsce – Amelia Połojko, 6a
Wyróżnienie – Julia Balinowska, kl. 5a, Zuzanna Hepner, kl. 5b i Michał Kosowicki, kl. 6a

Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do udziału w kolejnych konkursach!


                                    Nauczycielki j. niemieckiego

30-lecie upadku Muru Berlińskiego
                  
Rok 1961 oraz 1989 upamiętniają początek dwóch niezwykle ważnych wydarzeń w historii Berlina i całych Niemiec – powstanie i upadek Muru Berlińskiego. Z okazji przypadającego 30-lecia zburzenia „granicy” dzielącej Ojczyznę naszych Sąsiadów, uczniowie klasy 6a oraz 6c obejrzeli cykl filmów dokumentalnych, przybliżających minione wydarzenia i obrazujących 28 lat rozłąki rodzin i licznych prób przedostania się na Zachód. Uczniowie z dużym zaciekawieniem słuchali relacji naocznych świadków, tzw. „uciekinierów” i strażników granicznych. Liczne opowieści, często wzruszające, zrobiły na uczniach ogromne wrażenie. By pogłębić wiedzę na temat historii Berlina, klasy wzięły także udział w grze planszowej. Jako podsumowanie bloku tematycznego, a jednocześnie z okazji Międzynarodowego Tygodnia Pisania Listów, postanowiliśmy przesłać na ręce Prezydenta Franka-Waltera Steinmeiera gratulacje z okazji Zjednoczenia Niemiec. Uczniowie nie omieszkali też zadać kilku pytań związanych z obowiązkami prezydenta oraz jego dniem pracy. W pisanie listu włączyli się także uczniowie klasy 5d. Jak co roku wysyłanie korespondencji do ważnych osobistości ze świata niemieckiej polityki, czy sportu wzbudziło wśród dzieci wiele entuzjazmu. Wszyscy liczymy, że i tym razem otrzymamy rychłą odpowiedź.

Agata Płuska

Powitanie jesieni z piosenką „Der Herbst ist da”

Na zajęciach języka mniejszości niemieckiej uczniowie klas drugich powitali jesień: przyozdobili swoje bluzki, zeszyty, piórniki oraz tornistry kolorowymi liśćmi. Następnie każdy uczeń wylosował zwrot związany z jesienią np. es ist kalt, es regnet, es ist windig, der Herbst ist da oraz wiele innych. Kolejnym krokiem były gry i zabawy, które pomogły zapamiętać słówka i zwroty oraz ich właściwą wymowę, by wreszcie móc ich użyć w niemieckiej piosence „Der Herbst ist da”. Uczniowie przyozdobieni kolorowymi liśćmi wyruszyli do domów, nucąc jesienną piosenkę, która bardzo im się spodobała.

Patrycja Tyczka

Klasowy Dzień Języków Obcych

26 września obchodzony był Europejski Dzień Języków Obcych. By uczcić to szczególne święto, na języku niemieckim uczniowie klas szóstych uczestniczyli w rozmaitych zabawach poświęconych krajom i językom europejskim. Wyszukiwali ukrytych nazw państw, odszyfrowywali nazwy stolic oraz określali położenie poszczególnych krajów na mapie. Rozwiązywali także quizy i rozpoznawali usłyszane języki. Dużo radości sprawiło uczniom przyporządkowanie przedmiotów do odpowiednich państw, z których pochodzą. Dzieci poradziły sobie ze wszystkimi zadaniami znakomicie. Jak się okazuje, język obcy wcale nie musi być taki obcy!
                                                                   Agata Płuska
Rok szkolny 2018/2019
Śladami niemieckich pisarzy oraz rodu Habsburgów

W maju uczniowie klasy 4a oraz 5a udali się na trzydniową wycieczkę historyczno-naukową. Pierwszego dnia odwiedzili Dom Gerharta Hauptmanna w Jagniątkowie, gdzie zapoznali się z życiorysem oraz twórczością tego niemieckiego pisarza noblisty oraz podziwiali wspaniałe malowidła ścienne. Kolejnym elementem wyprawy był pobliski zamek Chojnik, początkowo siedziba piastowskich książąt świdnicko-jaworskich, a następnie własność rodu Schaffgotschów. Mimo niesprzyjającej aury pogodowej i ponad godzinnej wspinaczki przez Karkonoski Park Narodowy, dzieci były zainteresowane wszystkim, co je otacza. Kolejnego dnia czekał na uczniów przejazd do Liberca, a tam zwiedzanie Ratusza oraz Łaźni Miejskich, wybudowanych ku uczczeniu 50-lecia panowania Franciszka Józefa I. Największą atrakcją okazał się jednak pobyt w IQLandii, nowoczesnym centrum nauki, gdzie uczniowie mogli doświadczyć trzęsienia ziemi, podmuchu huraganu, spotkać robota humanoidalnego, a w planetarium udać się w kosmiczną podróż. Ostatnim punktem wycieczki było Skalne Miasto w Adrspach, które w 1790 roku odwiedził także Johann Wolfgang von Goethe, znamienity poeta i dramaturg okresu „Burzy i Naporu”, prekursor romantyzmu. Działał on bowiem jako minister górnictwa na dworze księcia sasko-weimarskiego. Ponadto uczniowie dowiedzieli się, że na cześć Goethego nazwano także minerał – getyt. Wycieczka była niezwykle udana, obfitująca w ciekawostki z przeróżnych dziedzin nauki. Z pewnością na długo zapadnie wszystkim w pamięci.

Agata Płuska

                                                                                                                                                                                             


Po raz kolejny w naszej szkole odbył się Albus - ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Konkurs z języka niemieckiego cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród naszych uczniów, a ich trud się opłacił. Ogromnie miło nam poinformować, że trzy uczennice naszej szkoły zostały laureatkami konkursu. Jagoda Kaczmarczyk z klasy 6 c zajęła 3 miejsce, natomiast Victoria Kowalczyk z klasy 6 a zajęła 5 miejsce. Spośród klas 8 Veronica Kosmala  zajęła również 3 miejsce, a Karolina Pruska otrzymała dyplom wyróżnienia. Wielu uczniów klas 4 i 5 po raz pierwszy brało udział w tego rodzaju rywalizacji i aż cztery osoby zajęły miejsca w pierwszej trzydziestce, co w skali ogólnokrajowej jest dobrą prognozą na przyszłość dla tak młodych uczestników. Uczniowie zmierzyli się z 26 pytaniami. Za poprawnie zaznaczoną odpowiedź uczestnik otrzymywał +1 punkt, a za błędną odpowiedź -1 punkt. W sumie można było zdobyć 52 punkty. Walka była zacięta, ponieważ różnice punktowe między laureatami były bardzo niewielkie. Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!

Barbara Piowczyk
Agata Płuska
       Patrycja Tyczka
Inwencja uczniów na HiKu

   Historia i Kultura Niemiec stwarza uczniom klasy 5a i 5c różnorodne możliwości poznawania kraju naszych sąsiadów. Jednym z nich są prezentacje, przygotowywane według własnych zainteresowań uczniów. Dzięki takiej formie pracy, dzieci uczą się samodzielnej selekcji materiału, rozwijają kompetencje informatyczne, kreatywność, a także pogłębiają swoją wiedzę z zakresu sportu, turystyki, czy obyczajów, panujących w Niemczech. Dodatkowo mogą wcielić się w rolę nauczyciela, przedstawiając swoim kolegom i koleżankom efekty swojej pracy.

                                       Agata Płuska
Polsko-niemieckie powiązania historyczne

Na lekcji Historii i Kultury Niemiec uczniowie klasy 5a oraz 5c mieli możliwość utrwalenia poznanych dotąd zagadnień historycznych. Za pomocą polsko-niemieckich kart tematycznych, piątoklasiści tworzyli sieci połączeń pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, a następnie swoimi słowami przedstawiali historyczne dzieje. Uczniowie poszerzyli również swoją wiedzę na temat współzależności, istniejących między Polską a Niemcami, trwającymi już od czasów Chrystianizacji.
Agata Płuska
                                                                                                                                                                                       

Niemiecka gramatyka da się lubić!

   Tematyka ostatnich lekcji z języka niemieckiego w klasie 5a i 5c stanowiła doskonałą okazję do przypomnienia zasad zachowania, jakimi powinien kierować się każdy uczeń naszej szkoły. Dzieci opracowały plakaty przedstawiające szkolne obowiązki i zakazy, utrwalając w ten sposób odmianę czasowników modalnych. Dodatkowo, w ramach zabawy z językiem, uczniowie wykonali polsko-niemieckie zawieszki na drzwi do swojego pokoju, gdyż nie taka gramatyka straszna, jak ją malują! :)
                                           Agata Płuska
IV Konkurs Plastyczno-Językowy „In der Märchenwelt der Brüder Grimm“

W lutym uczniowie klas: 4d, 5c i 6a wzięli udział w czwartej już edycji Konkursu Plastyczno-Językowego „In der Märchenwelt der Brüder Grimm“, organizowanego przez RODN „WOM” w Częstochowie. Zadanie nie należało do łatwych i wymagało nie lada kreatywności. Uczestnicy musieli napisać w języku niemieckim własną opowieść z dowolnie wybranymi bohaterami baśni braci Grimm, umiejscowić ją we współczesnych czasach, a następnie przedstawić ją w formie komiksu. Trzymamy kciuki za uczniów naszej szkoły i z niecierpliwością wypatrujemy wyników konkursu, który niebawem zostanie rozstrzygnięty.   

                                     Agata Płuska
                                         Patrycja Tyczka
Kolorowo na języku mniejszości niemieckiej

Uczniowie klas pierwszych mieli okazję poznać nazwy kolorów. Aktywowanie jak największej liczby zmysłów jest świetną metodą nauki. W tym przypadku bardzo pomocne okazały się zwykłe balony, które przecież uwielbiają wszystkie dzieci. Każdy uczeń otrzymał balonik w wybranym kolorze, a następnie flamastrem napisał na nim niemiecką nazwę koloru. Kolejnym i najważniejszym krokiem było prezentowanie dialogów w parach - Welche Farbe ist das?  - Mein Ballon ist rot! Dzieci miały przy tym ogromną frajdę, co z pewnością przyczyniło się do łatwiejszego zapamiętania kolorów po niemiecku.
Patrycja Tyczka
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego