Język niemiecki

Przejdź do treści

Menu główne:

Rok szkolny 2019/2020

Klasowy Dzień Języków Obcych

26 września obchodzony był Europejski Dzień Języków Obcych. By uczcić to szczególne święto, na języku niemieckim uczniowie klas szóstych uczestniczyli w rozmaitych zabawach poświęconych krajom i językom europejskim. Wyszukiwali ukrytych nazw państw, odszyfrowywali nazwy stolic oraz określali położenie poszczególnych krajów na mapie. Rozwiązywali także quizy i rozpoznawali usłyszane języki. Dużo radości sprawiło uczniom przyporządkowanie przedmiotów do odpowiednich państw, z których pochodzą. Dzieci poradziły sobie ze wszystkimi zadaniami znakomicie. Jak się okazuje, język obcy wcale nie musi być taki obcy!
                                                                   Agata Płuska
Rok szkolny 2018/2019
Śladami niemieckich pisarzy oraz rodu Habsburgów

W maju uczniowie klasy 4a oraz 5a udali się na trzydniową wycieczkę historyczno-naukową. Pierwszego dnia odwiedzili Dom Gerharta Hauptmanna w Jagniątkowie, gdzie zapoznali się z życiorysem oraz twórczością tego niemieckiego pisarza noblisty oraz podziwiali wspaniałe malowidła ścienne. Kolejnym elementem wyprawy był pobliski zamek Chojnik, początkowo siedziba piastowskich książąt świdnicko-jaworskich, a następnie własność rodu Schaffgotschów. Mimo niesprzyjającej aury pogodowej i ponad godzinnej wspinaczki przez Karkonoski Park Narodowy, dzieci były zainteresowane wszystkim, co je otacza. Kolejnego dnia czekał na uczniów przejazd do Liberca, a tam zwiedzanie Ratusza oraz Łaźni Miejskich, wybudowanych ku uczczeniu 50-lecia panowania Franciszka Józefa I. Największą atrakcją okazał się jednak pobyt w IQLandii, nowoczesnym centrum nauki, gdzie uczniowie mogli doświadczyć trzęsienia ziemi, podmuchu huraganu, spotkać robota humanoidalnego, a w planetarium udać się w kosmiczną podróż. Ostatnim punktem wycieczki było Skalne Miasto w Adrspach, które w 1790 roku odwiedził także Johann Wolfgang von Goethe, znamienity poeta i dramaturg okresu „Burzy i Naporu”, prekursor romantyzmu. Działał on bowiem jako minister górnictwa na dworze księcia sasko-weimarskiego. Ponadto uczniowie dowiedzieli się, że na cześć Goethego nazwano także minerał – getyt. Wycieczka była niezwykle udana, obfitująca w ciekawostki z przeróżnych dziedzin nauki. Z pewnością na długo zapadnie wszystkim w pamięci.

Agata Płuska

                                                                                                                                                                                             


Po raz kolejny w naszej szkole odbył się Albus - ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Konkurs z języka niemieckiego cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem wśród naszych uczniów, a ich trud się opłacił. Ogromnie miło nam poinformować, że trzy uczennice naszej szkoły zostały laureatkami konkursu. Jagoda Kaczmarczyk z klasy 6 c zajęła 3 miejsce, natomiast Victoria Kowalczyk z klasy 6 a zajęła 5 miejsce. Spośród klas 8 Veronica Kosmala  zajęła również 3 miejsce, a Karolina Pruska otrzymała dyplom wyróżnienia. Wielu uczniów klas 4 i 5 po raz pierwszy brało udział w tego rodzaju rywalizacji i aż cztery osoby zajęły miejsca w pierwszej trzydziestce, co w skali ogólnokrajowej jest dobrą prognozą na przyszłość dla tak młodych uczestników. Uczniowie zmierzyli się z 26 pytaniami. Za poprawnie zaznaczoną odpowiedź uczestnik otrzymywał +1 punkt, a za błędną odpowiedź -1 punkt. W sumie można było zdobyć 52 punkty. Walka była zacięta, ponieważ różnice punktowe między laureatami były bardzo niewielkie. Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!

Barbara Piowczyk
Agata Płuska
       Patrycja Tyczka
Inwencja uczniów na HiKu

   Historia i Kultura Niemiec stwarza uczniom klasy 5a i 5c różnorodne możliwości poznawania kraju naszych sąsiadów. Jednym z nich są prezentacje, przygotowywane według własnych zainteresowań uczniów. Dzięki takiej formie pracy, dzieci uczą się samodzielnej selekcji materiału, rozwijają kompetencje informatyczne, kreatywność, a także pogłębiają swoją wiedzę z zakresu sportu, turystyki, czy obyczajów, panujących w Niemczech. Dodatkowo mogą wcielić się w rolę nauczyciela, przedstawiając swoim kolegom i koleżankom efekty swojej pracy.

                                       Agata Płuska
Polsko-niemieckie powiązania historyczne

Na lekcji Historii i Kultury Niemiec uczniowie klasy 5a oraz 5c mieli możliwość utrwalenia poznanych dotąd zagadnień historycznych. Za pomocą polsko-niemieckich kart tematycznych, piątoklasiści tworzyli sieci połączeń pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami, a następnie swoimi słowami przedstawiali historyczne dzieje. Uczniowie poszerzyli również swoją wiedzę na temat współzależności, istniejących między Polską a Niemcami, trwającymi już od czasów Chrystianizacji.
Agata Płuska
                                                                                                                                                                                       

Niemiecka gramatyka da się lubić!

   Tematyka ostatnich lekcji z języka niemieckiego w klasie 5a i 5c stanowiła doskonałą okazję do przypomnienia zasad zachowania, jakimi powinien kierować się każdy uczeń naszej szkoły. Dzieci opracowały plakaty przedstawiające szkolne obowiązki i zakazy, utrwalając w ten sposób odmianę czasowników modalnych. Dodatkowo, w ramach zabawy z językiem, uczniowie wykonali polsko-niemieckie zawieszki na drzwi do swojego pokoju, gdyż nie taka gramatyka straszna, jak ją malują! :)
                                           Agata Płuska
IV Konkurs Plastyczno-Językowy „In der Märchenwelt der Brüder Grimm“

W lutym uczniowie klas: 4d, 5c i 6a wzięli udział w czwartej już edycji Konkursu Plastyczno-Językowego „In der Märchenwelt der Brüder Grimm“, organizowanego przez RODN „WOM” w Częstochowie. Zadanie nie należało do łatwych i wymagało nie lada kreatywności. Uczestnicy musieli napisać w języku niemieckim własną opowieść z dowolnie wybranymi bohaterami baśni braci Grimm, umiejscowić ją we współczesnych czasach, a następnie przedstawić ją w formie komiksu. Trzymamy kciuki za uczniów naszej szkoły i z niecierpliwością wypatrujemy wyników konkursu, który niebawem zostanie rozstrzygnięty.   

                                     Agata Płuska
                                         Patrycja Tyczka
Kolorowo na języku mniejszości niemieckiej

Uczniowie klas pierwszych mieli okazję poznać nazwy kolorów. Aktywowanie jak największej liczby zmysłów jest świetną metodą nauki. W tym przypadku bardzo pomocne okazały się zwykłe balony, które przecież uwielbiają wszystkie dzieci. Każdy uczeń otrzymał balonik w wybranym kolorze, a następnie flamastrem napisał na nim niemiecką nazwę koloru. Kolejnym i najważniejszym krokiem było prezentowanie dialogów w parach - Welche Farbe ist das?  - Mein Ballon ist rot! Dzieci miały przy tym ogromną frajdę, co z pewnością przyczyniło się do łatwiejszego zapamiętania kolorów po niemiecku.
Patrycja Tyczka
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego