Klub historyczny

  

NASZE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2022 – 2023

Tydzień dla Niepodległej

Od wielu lat organizujemy w naszej szkole „Tydzień dla Niepodległej”. Uczniowie biorą udział w warsztatach patriotycznych, przygotowują gazetkę tematyczną, uroczystą akademię a także jak prawie cała Polska biorą udział w akcji Szkoła do hymnu.

„Szkoła pamięta” to akcja Ministerstwa Edukacji i Nauki. Odbywa się w okresie, w którym wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. W ten sposób inicjatywa nawiązuje do polskiej tradycji świąt zadusznych.

Celem akcji jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani z historią danego miejsca, regionu, społeczności.

Rzeczpospolita szlachecka w  kl. 6a

 U schyłku średniowiecza szlachta tworzyła duże gospodarstwa. Podczas zajęć uczniowie planowali jak wyglądały by ich posiadłości, gdyby mieli możliwość stworzyć swój własny folwark.

„Życie w Wiecznym Mieście”

Klasa 5b miała przyjemność „pospacerować” uliczkami Wiecznego Miasta, czyli Rzymu dzięki pani Asi, która jest specjalistką od opowiadania o tym wspaniałym mieście. Uczniowie byli zafascynowani ciekawostkami o życiu starożytnych Rzymian. Dziękujemy i czekamy na więcej.

Starożytna Grecja

Jednym z ulubionych działów dla  uczniów jest starożytność, a dokładnie Grecja. Uczniowie klasy 5a  właśnie to udowodnili. Na zajęciach zorganizowana została wizyta na Olimpie, był nawet nektar i ambrozja, a dodatkowo chętni uczniowie wykonali greckie wazy. Oby tak dalej.

 

Akcja edukacyjna „Orlęta. Grodno ’39”

Uczniowie klas 8 przystąpili do akcji edukacyjnej „Orlęta. Grodno’39”. Akcja ta miała na celu przybliżenie młodym ludziom tematu Orląt grodzieńskich i obrony przed sowieckim najeźdźcą w 1939r. Popularyzuje ona również film o tym samym tytule.

Akcję edukacyjną patronatem objął Minister Edukacji i Nauki.

Relacja z XI edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Żołnierze Wyklęci – Bohaterowie Niezłomni”

W dniach 19−20 czerwca 2022 roku do Lublina z całej Polski przyjechali laureaci Konkursu „Żołnierze Wyklęci – Bohaterowie Niezłomniwraz z opiekunami.

19 czerwca 2022 roku, Fundacja im. Kazimierza Wielkiego zorganizowała zgrupowanie laureatów XI edycji Konkursu, podczas którego laureaci z opiekunami zwiedzili zachodni fragment Szlaku Pamięci Żołnierzy Wyklętych w Lublinie. Następnie udali się na objazd autokarowy po miejscach pamięci na Lubelszczyźnie:

  • były obóz NKWD na Majdanku,
  • pomnik i grób sierż. Józefa Franczaka ps. „Laluś” w Piaskach,
  • były centralny obóz pracy/koncentracyjny NKWD-UB w Krzesimowie,
  • symboliczny grób kpt. Zdzisława Brońskiego ps. „Uskok” w Kijanach,
  • były obóz koncentracyjny Smiersza dla żołnierzy 27. WDPAK w Skrobowie-Kolonii.

Na zakończenie dnia uczestnicy zgrupowania wzięli udział w pokazie historycznego umundurowania i uzbrojenia Żołnierzy Wyklętych i ich przeciwników w wykonaniu Grupy Rekonstrukcji Historycznej „Grenadiere”. Następnie współczesny sprzęt i umundurowanie wojskowe zaprezentowała Sekcja Sportowo-Obronna Związku Żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych.

W dniu 20 czerwca 2022 roku odbyła się uroczysta gala podsumowująca XI edycję Ogólnopolskiego Konkursu „Żołnierze Wyklęci – Bohaterowie Niezłomni”. Spośród ponad 1400 prac uczniów nadesłanych na XI edycję Konkursu nagrodzonych oraz wyróżnionych zostało 98 prac. Wśród nich praca Michała Mukoida. Michał zajął III miejsce.

GRATULUJEMY!!!

 

NASZE DZIAŁANIA W ROKU SZKOLNYM 2021 – 2022

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny

„Z kulturą mi do twarzy”

W tym roku szkolnym  wspólnie ze świetlicą szkolną przystąpiliśmy do projektu o zasięgu międzynarodowym . Razem z uczniami z Litwy, Ukrainy, Wielkiej Brytanii,Niemiec, Szkocji, Kanady i Irlandii mieliśmy za zadanie zrealizować 20 zdań z 4 modułów. Wśród nich znalazły się m.in. „Śladami przeszłości”, 'Piękno tradycji”, ” Moje miasto-moja duma”, ” Dzień wspomnień i zadumy” czy ” Egipski szyfr”. Wszystkim uczniom i nauczycielom zaangażowanym w te zadania bardzo dziękuję i gratuluję.

Zapraszam do pracy w kolejnych projektach.

 

Akcja społeczno-edukacyjna Żonkile 2022

„Nienawiść jest łatwa. Miłość wymaga wysiłku i poświęcenia”

(M. Edelman)

Od kilku lat nasza „Jedynka” bierze udział w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile. Motywem przewodnim tegorocznej edycji jest miłość.

Podczas dziesiątej, jubileuszowej edycji akcji Żonkile zastanawialiśmy  się nie tylko nad zadanym przez  Marka Edelmana w książce „I była miłość w getcie” pytaniem „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość”? Dlaczego nikogo to nie interesuje?” , ale również nad tym, czym była i co znaczyła miłość w getcie warszawskim.

Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się jak wiele miłość miała oblicz: od miłości rodzicielskiej, przez miłość do przyjaciół, idei aż po miłość romantyczną.

Nasza młodzież zapoznała się opowiadaniem „Prawdziwi przyjaciele”, młodsi obejrzeli film „Będę pisać” starsi natomiast stworzony w stylistyce youtuberskiej „Muranów – Dzielnica Północna”. Dodatkowo wykonali papierowe żonkile a wszyscy , nie tylko uczniowie, zapoznali się z wystawą, która już tradycyjnie przygotowana jest przez panie z biblioteki.

Getto powstało w Warszawie w 1940 r., gdy Niemcy ogrodzili murem część centrum miasta i stłoczyli tam prawie pół miliona Żydów ze stolicy i okolic. Uwięzieni w getcie, umierali wskutek głodu, chorób, niewolniczej pracy i ginęli w egzekucjach. Latem 1942 r. została zorganizowana Wielka akcja likwidacyjna. Niemcy wywieźli z getta do ośrodka zagłady w Treblince prawie 300 tysięcy Żydów.

Wśród tych, którzy pozostali, narodziła się idea zbrojnego oporu. 19 kwietnia 1943 r. dwa tysiące Niemców wkroczyło do getta, by je ostatecznie zlikwidować. Przeciwstawiło się im kilkuset młodych ludzi z konspiracyjnych – Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB) i Żydowskiego Związku Wojskowego.

Powstańcy, pod dowództwem Mordechaja Anielewicza, byli wycieńczeni i słabo uzbrojeni. Wielu wiedziało, że nie mają szans, ale wolało zginąć w walce, by ocalić swoją godność. Przez cztery tygodnie Niemcy równali getto z ziemią, paląc dom po domu. Schwytanych bojowców i mieszkańców zabijali lub wywozili do obozów.

8 maja Anielewicz i kilkudziesięciu powstańców zostali otoczeni i popełnili samobójstwo. Nielicznym Żydom udało się wydostać kanałami z płonącego getta. 16 maja Niemcy na znak zwycięstwa wysadzili Wielką Synagogę. Getto warszawskie przestało istnieć.

Jednym z ocalałych z getta był Marek Edelman, ostatni dowódca ŻOB. 19 kwietnia, w rocznicę powstania, składał bukiet żółtych kwiatów pod Pomnikiem Bohaterów Getta na warszawskim Muranowie. Żonkil stał się symbolem szacunku i pamięci o powstaniu.

 

„Prawda o Holokauście nie może umrzeć. Pamięć o Auschwitz musi trwać, żeby Zagłada nigdy więcej się nie powtórzyła”

Auschwitz i Birkenau to największy obóz zagłady, to miejsce, które powinien zwiedzić każdy z nas by zrozumieć ogrom tragedii jaka rozegrała się tam podczas II wojny światowej. Zrobili to także uczniowie klasy 8 c, którzy z zainteresowaniem słuchali słów pani przewodnik o tych dramatycznych wydarzeniach. W ciszy i zadumie oddali hołd pamięci wszystkim, którzy w tym miejscu stracili życie.

VII Powiatowy Konkurs Historyczno- Krajoznawczy

I mamy to. Siostry Julka i Bianka Schabowskie są niezawodne. Dzisiaj dziewczyny odebrały zasłużone nagrody w VII Powiatowym Konkursie Historyczno- Krajoznawczym ” Lubi mi się tu być”- nasze ulice i ich patroni. Tegoroczna edycja dedykowana była sławnym kobietom. Julka mistrzyni- I miejsce, Bianka vice- II miejsce. Brawo Wy .Dziewczyny oby tak dalej.

 

III Powiatowy Konkurs Historyczny

Igor Opałka kl.7e- pasjonat i miłośnik historii- 18 marca 2022r odebrał nagrodę za zdobycie III miejsca w III Powiatowym Konkursie Historycznym ” Świadkowie Historii”- Czasy Solidarności i stanu wojennego. Konkurs organizowany był przez Szkołę Podstawowa nr 3 a patronat honorowy nad nim objęli: Poseł na Sejm pan Andrzej Gawron, Starosta Powiatu Lublinieckiego pan Joachim Smyła, Burmistrz Miasta Lubliniec pan Edward Maniura.

Igorowi gratulujemy życzymy dalszych sukcesów .

 

 

BohaterON w Twojej Szkole

BohaterON – włącz historię! to ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promocję historii Polski XX wieku.

Po raz kolejni uczniowie klas ósmych przystąpili do realizacji projektu. Tym, razem nasza praca polegała na realizacji zajęć na podstawie otrzymanego scenariusza „Co za historia. Powstanie Warszawskie”. Uczniowie obejrzeli film pod tym samym tytułem a także wykonali kartki dla Powstańca.

Jak co roku projekt ten cieszy się dużym zainteresowaniem wśród naszej młodzieży i już czekamy na kolejną edycję.

 

Lekcja dla Rodaka

„Lekcja dla Rodaka” to kolejna akcja, która wpisała się do naszego szkolnego cyklu zajęć patriotycznych. Poświęcona  jest ona  historii Polaków w Kazachstanie, na Syberii i Kresach. Podczas zajęć uczniowie otrzymują odpowiedzi na następujące pytania skąd wzięli się tam Polacy, dlaczego nie mogą wrócić, jak żyją obecnie i kiedy  i czy wrócą?

Nasi uczniowie klasy 7a i 7d z zainteresowaniem obejrzeli wspomnienia pani Haliny Kardynał z lat 1940-46 z Kazachstanu (mieszkanki Olsztyna, zesłanej do Kazachstanu w wieku 7 lat) pt. „Zsyłka” oraz wykonali karty pracy dotyczące zajęć.

 

13 grudnia 1981r.

40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce była okazją do ponownego spotkania z panem Marianem Cyroniem. Pan Marian jest częstym gościem w naszej szkole. Przeprowadził kilka spotkań z młodzieżą nt. Solidarności, jej powstania w Lublińcu.
13 grudnia uczniowie klas 8 zapoznali się ze wspomnieniami pana Cyronia dotyczących pamiętnego grudnia 1981 r . W bardzo ciekawy sposób uczniowie poznali historię internowania naszego gościa, a także wysłuchali relacji o tym jak przebiegał stan wojenny w naszym mieście.
Dziękujemy naszemu gościowi za „żywą” lekcją historii i zapraszamy ponownie.

Nasza młodzież włączyła się także do kampanii społecznej „Ofiarom stanu wojennego. Zapal Światło Wolności”, organizowana przez Instytut Pamięci Narodowej po raz dziewiąty, ma na celu upamiętnienie wszystkich tych, którzy stracili życie lub w inny sposób ucierpieli w wyniku wprowadzonego 13 grudnia 1981 roku stanu wojennego.

Kącik historyczno – patriotyczny

W ramach projektu „Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie – 13 GRUDNIA 1981 – PAMIĘTAMY!”  nasi uczniowie wraz z nauczycielami historii przygotowali krótką informację nt. 40. rocznicy wybuchu stanu wojennego w Polsce. Poza tym uczniowie najstarszych klas zapoznali się z historią internowanych kobiet podczas projekcji filmu „Nie zabierajcie mamy”.

Wystawa pamiątek ze zbiorów działaczy “Solidarności”

Przedstawiciele Klubu Historycznego  w ramach projektu GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA, DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE – 13 GRUDNIA 1981 – PAMIĘTAMY! wzięli udział w otwarciu wystawy pamiątek ze zbiorów działaczy „Solidarności” z naszego regionu, która miała miejsce 2 października 2021r w Domu Kultury w Lublińcu.

Wystawę można oglądać w holu Miejskiego Domu Kultury w Lublińcu do końca listopada.

PROJEKT

GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA, DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE – 13 GRUDNIA 1981 –  PAMIĘTAMY!

SKIEROWANY JEST DO UCZNIÓW I NAUCZYCIELI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PONADPODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO. JEGO GŁÓWNYM CELEM JEST PRZYGOTOWANIE DZIECI I MŁODZIEŻY DO ŚWIADOMEGO PRZEŻYWANIA 40 ROCZNICY WPROWADZENIA W POLSCE STANU WOJENNEGO.

ZADANIA DLA SZKÓŁ

1. Pokaz filmu „Nie zabierajcie mamy” Przybliżenie historii Regionu Solidarności: Podbeskidzia, Śląsko – Dąbrowskiego i Częstochowskiego.
„Nie zabierajcie Mamy” to dokument, który ma na celu przedstawienie nieopowiedzianej do tej pory historii działaczek „Solidarności” – kobiet aresztowanych i internowanych w trakcie trwania stanu wojennego. Umieszczono w nim wspomnienia dzieci, które były naocznymi świadkami aresztowania swoich matek, pokazując tym samym, jak wielkie piętno wywarły tamte wydarzenia na ich dalsze życie.
2. Młode pokolenia o  „Solidarności” – KONKURSY, WYSTAWY
– „40 lat po stanie wojennym” – budowanie szkolnych kącików patriotyczno – historycznych – zamieszczenie na stronie internetowej szkoły, projektu (wystawa fotograficzna).
– „Stan wojenny we wspomnieniach moich bliskich” – konkurs literacki.
– „Tropiciele historii” – poszukiwanie „Ludzi Solidarności” – karta do albumu, Konkurs plastyczno-literacki /odnalezienie świadków wydarzeń, z którymi zostaną przeprowadzone wywiady przez IPN Oddział w Katowicach/.
– Prezentacja w szkole wystawy mobilnej na temat wprowadzenia stanu wojennego w Polsce przygotowanej przez IPN.
– Przygotowanie wirtualnego spaceru po muzeum na Jasnej Górze, kopalni Wujek, Muzeum Okręgowym na Zamku Sułkowskich w Bielsku Białej – oferta dla uczniów  klas informatycznych.

– Udział reprezentacji szkoły w podsumowaniu projektu – spotkania międzypokoleniowe (uczestnicy: świadkowie wydarzeń, osoby represjonowane, patroni,  przedstawiciele kuratorium, solidarności, partnerzy projektu oraz młodzież szkolna z opiekunami) , podsumowanie konkursów, koncert piosenek „Solidarności”.

ZADANIA DLA NAUCZYCIELI

Odkrywamy historię „Solidarności”- wykłady dla nauczycieli historii, polonistów, zainteresowanych nauczycieli:
– Znane i nieznane o Częstochowskiej/ Śląsko-Dąbrowskiej/ Podbeskidzkiej Solidarności
– Zdarzenia, które obudziły  „ducha wolności”
– Pamięć o tych, którzy współtworzyli związek „Solidarność”
– Drogowskazy pozostawione przez kardynała Stefana Wyszyńskiego na czas kryzysu
– Notacje świadków wydarzeń

 

UROCZYSTE OBCHODY
40-lecia wprowadzenia Stanu Wojennego odbędą się:

– W REGIONIE CZĘSTOCHOWSKIM: Msza Św. na Jasnej Górze   w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego z udziałem przedstawicieli Stowarzyszenia Więzionych Internowanych i Represjonowanych „WIR’ , Pocztów Sztandarowych szkół realizujących projekt– transmisja telewizyjna.  Tradycyjne układanie krzyża ze zniczy w Al. Sienkiewicza – 13 grudnia 2021 r.

 

Na skróty

Skip to content