INNOWACJA PEDAGOGICZNA „BY POCZUĆ CHEMIĘ DO MATMY”
Innowacja pedagogiczna „ By poczuć chemię do matmy” była realizowana w roku szkolnym 2024/2025. W innowacji brali udział uczniowie klasy Va oraz VIIa. Zajęcia innowacyjne odbywały się w ramach zajęć obowiązkowych z matematyki jako element zajęć lekcyjnych. Program innowacji obejmował wiadomości i umiejętności matematyczne poznane na lekcjach matematyki.
Innowacja opierała się na zabawach, grach, działaniach matematycznych, które miały na celu aktywizację uczniów, pomoc w przełamaniu ich wewnętrznych oporów, dostrzeżenie swojej wartości oraz wyposażenie uczniów w umiejętność wykorzystywania wiedzy matematycznej w praktyce. Na zajęciach wykorzystywane były aktywizujące metody nauczania, które pozwalały na twórcze podchodzenie do problemów i zagadnień matematycznych.
Podczas realizacji zajęć uczniowie ustalali ile i jakich produktów mogą kupić, żeby np.: wyremontować salę lekcyjną i zmieścić się w założonym budżecie. Dokonywali obliczeń powierzchni ścian, podłogi, okien czy drzwi. Kalkulowali czy korzystniej będzie dokonać remontu samodzielnie czy skorzystać z oferty firmy budowlanej. Wykorzystywali umiejętność wyszukiwania produktów i usług w Internecie poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych.
Dokonywali obliczeń zamieniając hektary na ary i na metry kwadratowe, żeby dowiedzieć się, która działka o podanej wartości, znajdująca się w jednym z trzech regionów Polski, będzie miała najniższą cenę za 1m2, czyli najkorzystniejszą ofertę sprzedaży.
Budowali ogrodzenie na działce rekreacyjnej, i przeliczali jej rzeczywiste wymiary uwzględniając podaną skalę w celu zakupu wybranej przez siebie trawy do jej obsadzenia.
Przygotowywali prace plastyczne z wykorzystaniem poznanych figur geometrycznych. Znajdowali ich zastosowanie w obiektach, przedmiotach, rzeczach z życia codziennego. Ćwiczyli szybkie dodawanie i odejmowanie, szacowanie kwoty do zapłaty na podstawie produktów z gazetek sklepowych.
Dokonywali obliczeń ile pieniędzy potrzebują, żeby pokonać trasę z punktu A do punktu B w Polsce, mając do dyspozycji skalę mapy, spalanie samochodu na 100 km i cenę litra paliwa.
Planowali wykonanie placu zabaw dla dzieci. Zakładali swój dowolny budżet i sprawdzali, czy ustalona kwota jest realna do realizacji przedsięwzięcia.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, wykazując aktywność zarówno podczas pracy indywidualnej, jak i grupowej, dlatego planujemy rozszerzenie tematyki o kolejne praktyczne zastosowania matematyki w różnych dziedzinach życia podczas zajęć lekcyjnych w kolejnym roku szkolnym. Wymiana doświadczeń oraz wzajemna pomoc wpływały pozytywnie na atmosferę pracy i integrację zespołu klasowego. Tematyka zajęć, oparta na codziennych sytuacjach (np. remont klasy, zakup działki, budowa ogrodzenia, planowanie podróży, szacowanie zakupów), pokazała uczniom, jak matematyka znajduje zastosowanie
w realnych kontekstach, co zwiększyło ich zainteresowanie przedmiotem. Uczniowie mieli okazję zdobyć podstawową wiedzę na temat planowania budżetu i optymalizacji kosztów, co jest cenną umiejętnością przydatną w dorosłym życiu. Nauczyli się również efektywnego wyszukiwania informacji w Internecie, co rozwijało ich kompetencje cyfrowe.