Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia

ROK SZKOLNY 2024/2025

Zakończyliśmy 5 edycję Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Emp@tyczna Klasa. Pod okiem zespołu nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Nasi uczniowie w ciągu całego roku szkolnego mieli możliwość kształtować pozytywne postawy społeczne, nabywać umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi. Budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć, dostrzeganie pozytywnych cech u innych jest tym na co postawiliśmy dołączając do projektu.

W kwietniu obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu – dzień, który przypomina o potrzebie akceptacji, zrozumienia i wsparcia dla osób w spektrum autyzmu .To nie tylko okazja do edukacji, ale także moment, by docenić wyjątkowość każdej osoby i budować świat bardziej otwarty na różnorodność . W ramach tego wydarzenia już od poniedziałku w naszej szkole trwał niebieski tydzień. W tym czasie uczniowie wykonali pyszne desery, tosty, stworzyli piękne prace plastyczne, zapoznali się z filmem edukacyjnym oraz wyrażali swoje słowa wsparcia na kolorowych serduszkach. W tym tygodniu nawet na lekcjach chemii doświadczenia były niebieskie. 

Na szkolnych korytarzach a także przed szkołą pojawiła się tematyczna dekoracja, nie zabrakło również gazetki mającej na celu pogłębienie wiedzy na temat autyzmu.

Konkurs „Empatyczna klasa – empatia wokół nas”

Nasi uczniowie udowodnili, że doskonale wiedzą czym jest empatia. W marcu został zorganizowany konkurs, którego celem było m.in. poszerzenie wiedzy dotyczącej empatii oraz integracja zespołu klasowego. Stworzone prace wskazują na ogromną kreatywność oraz zgranie naszych grup.

Misja styczeń/luty – ,,dobry uczynek” w SP1 w Lublińcu

Na początku roku uczniowie zaangażowali się w finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz przygotowali kartki życzliwości dla podopiecznych miejscowego DPSu.

10 lutego odbyła się wyjątkowa dyskoteka walentynkowa dla uczniów klas 4-8. Szkolny korytarz zamienił się w pełne miłości i radości miejsce, gdzie uczniowie mogli wspólnie świętować ten wyjątkowy dzień. Nie mogło zabraknąć poczty walentynkowej, akcji korytarzowych dla najmłodszych dzieci. W ramach misji zostały przygotowane gazetki tematyczne.

Od 16 do 18 grudnia został zorganizowany świąteczny kiermasz „dla Kuby”, którego dochód w całości został przekazany na leczenie Jakuba S. (mieszkańca Lublińca). Uczniowie wykonali ozdoby, przygotowali słodkości, które potem były sprzedawane. Wspólnie zebraliśmy 7776,03 zł. Kolejny raz pokazaliśmy, że mamy wielkie serca.

 

W listopadzie obchodziliśmy dwa ważne święta – Dzień Życzliwości i Dzień Tolerancji. Z tej okazji klasy I-III  przygotowały wyjątkowy apel. 

Podczas uroczystości dzieci zachwyciły publiczność swoją interpretacją piosenki „Dobrze że jesteś” oraz „Mały Miś”, którą wykonały za pomocą języka migowego – gesty i słowa stworzyły piękną harmonię. Klasa III b zaprezentowała kreatywne przedstawienie kukiełkowe pt: „Wizyta Komara”, które w zabawny, ale i pouczający sposób przypomniało wszystkim, jak ważne są akceptacja i wzajemny szacunek. 

Nie zabrakło także wspólnego śpiewu – każda z klas I-III przygotowała swoją piosenkę, a ich wspólne wykonania stworzyły radosną i przyjazną atmosferę.

  • Kolejnym ważnym wydarzeniem był udział klasy 4b w warsztatach „Tolerancja dla Inności”, podczas których dzieci dowiedzieli się jak ogromną rolę stanowi wzmacniania postaw tolerancji i przeciwdziałania wszelkim formom nietolerancji, nienawiści oraz dyskryminacji. Następnie zespół bębniarski TORNADO przeprowadził warsztaty gry na bębnach djembe. Dzieci poznały tajniki budowy bębnów oraz sposoby wydobywania dźwięków. Na zakończenie wszyscy mieli okazję spróbować gry na djembe.
  • 22 listopada naszą szkołę odwiedził pan Marcin Grabiński, wiceprezes Związku Niewidomych w Lublińcu. Spotkanie było niezwykłą lekcją empatii i zrozumienia. Pan Marcin opowiedział o codziennym życiu osób niewidomych, a także zaprezentował swojego psa przewodnika „Kamyka”, który wzbudził ogromną sympatię uczniów. Dzięki tej wyjątkowej lekcji uczniowie mieli okazję lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się osoby niewidome, oraz dowiedzieć się, jak można im pomagać.

Pierwsza projektowa misja za nami. W ramach październikowych zadań dotyczących empatii: 

  • zorganizowano Dzień Kundelka, podczas którego uczniowie klas I-III wykonali plakaty zachęcające do pomocy i troski o te kochane czworonogi; uczniowie przypomnieli sobie jakie obowiązki i odpowiedzialność związana jest z posiadaniem psa, każdego innego zwierzątka;
  • zorganizowano  akcję: „paczka życzliwości” dla psów ze schronisk na terenie popowodziowych, będących pod opieką DIOZ;
  • przygotowano gazetkę promującą zachowania empatyczne;
  • odbyły się lekcje poświęcone empatii, życzliwości, których celem było: zrozumienie pojęć, rozwijanie umiejętności rozumienia i odczuwania emocji innych ludzi, co jest kluczowe w budowaniu zdrowych relacji rówieśniczych.

 

W obecnym roku szkolnym realizujemy innowację pedagogiczną pt. „Empatyczna klasa”. Głównym jej założeniem jest rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz kreowanie u dzieci i młodzieży postawy lojalności, współpracy i pomocy. Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia wraz z wychowawcami poszczególnych klas będą wdrażać działania obejmujące poszczególne cele.

Cele innowacji:

  • zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy
  • rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
  • nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi
  • uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych – integracja zespołu klasowego
  • budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć
  • kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnych zachowań dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariacką
  • wyrabianie zdolności do samomotywacji
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
  • przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów
  • uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych
  • kształtowanie kompetencji kluczowych.

Realizacja działań projektowych zaplanowana jest w terminie od października 2024 roku do maja 2025 roku. 

ROK SZKOLNY 2023/2024

25 maja zakończyliśmy zadania związane z udziałem w II edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny-wszyscy równi”. Ten rok szkolny obfitwał w wiele działań m.in:

– organizacja zbiórki artykułów papierniczych;

– udział w wymianie listownej z uczniami z innej szkoły;

– przygotowanie pocztówek dla podopiecznych oddziału psychiatrycznego; 

– przygotowanie ulotek informacyjnych dla rodziców;

– przygotowano gazetki dotyczące tematyki osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

– zorganizowano zajęcia plastyczne „malowanie bez użycia rąk”;

– zorganizowano konkurs wiedzy o niepełnosprawnościach;

– przygotowano Tydzień Świadomości o Autyzmie;

– zorganizowano doświadczenia sensoryczne w klasach I-III; 

– przeprowadzono lekcje tematyczne z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego oraz Dnia Świadomości Dysleksji. 

Efektem powyższych działań jest większa świadomość uczniów szkoły z jakimi trudnościami zmierzają się osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zadania te wpłynęły pozytywnie na kształtowanie w nich empatii oraz szeroko rozumianych umiejetności społecznych, a także umożliwiły zaangażowanie w działania podejmowane w szkole. 

5 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jest to dzień, którego kolorem przewodnim jest kolor NIEBIESKI. Z tej okazji szkoła nasza przystroiła się w różne odcienie tego koloru i piękne plakaty kolorowych motyli.
W klasach odbyły się lekcje edukacyjne i zajęcia sensoryczne, których celem było uświadomienie i upowszechnienie wiedzy na temat autyzmu i innych niepełnosprawności wśród dzieci oraz zwrócenie uwagi na konieczność przeciwdziałania dyskryminacji osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin. 
Przygotowano również ulotki informacyjne i książeczki – bajeczki związane z poszczególnymi niepełnosprawnościami. Przeprowadzono test wiedzy o niepełnosprawnościach, a przy MDKu udekorowano drzewo w kolorowe motyle, bo hasłem przewodnim tegorocznych obchodów było: KAŻDY INNY – WSZYSCY WAŻNI. Jak co roku do wspólnych obchodów zaproszono inne lublinieckie szkoły, które w tym roku wykonały plakat pod hasłem: JESTEŚMY Z WAMI NIEBIESKIMI MOTYLAMI 
Koordynatorami szkolnych obchodów byli nauczyciele współorganizujący proces kształcenia naszej szkoły.

W ramach projektu „Każdy inny, wszyscy równi” nauczycielki wspomagające z klasy 1a przeprowadziły zajęcia plastyczne – malowanie obrazu bez użycia rąk. Wcześniej uczniowie mieli możliwość zobaczyć przygotowane przez wychowawczynię piękne, kolorowe kartki / widokówki malowane ustami lub stopami przez osoby niepełnosprawne, a także obejrzeć film edukacyjny związany z tą tematyką. Przekonaliśmy się, że osoby niepełnosprawne swoje hobby też mają, talenty rozwijają i artystami zostają.

Nasze dzieci tej umiejętności popróbowały – ustami i stopami malowały i takie piękne dzieła powstały…

Z okazji Światowego Dnia Chorego uczniowie przygotowali kolorowe kartki z życzeniami dla podopiecznych oddziału psychiatrycznego w Lublińcu. Dzieci wykazały się ogromną pomysłowością oraz dużą starannością w wykonaniu prac. Kartki były dowodem jak to niewiele potrzeba, aby wywołać uśmiech na twarzy drugiej osoby.

Na ręce pracowników szpitala złożono życzenia oraz podziękowania za codzienną ciężką pracę.

 

W grudniu odbyła się świąteczna zbiórka artykułów papierniczych dla podopiecznych DPS „Zameczek”. 22 grudnia zebrane przedmioty zostały przekazane na ręce pracowników ośrodka. W ramach wdzięczności zostaliśmy obdarowani własnoręcznie wykonaną świąteczną ozdobą. 

Dziękujemy za okazane serce, chęć pomocy. 

10 października przypadał Dzień Zdrowia Psychicznego, była to doskonała okazja, aby zwrócić uczniom uwagę jak ważna jest higiena zdrowia psychicznego każdego dnia. Składa się na nią: aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu, unikanie używek, odpoczynek, relaks oraz pozytywne spojrzenie na siebie.

W klasach I-III uczniowie mieli okazję obejrzeć materiał filmowy: „Jak wydobywa się emocje?”, spróbować je rozpoznać na podstawie gestów, mimiki. Zadaniem ich było przedstawienie na ilustracji swoich sposobów na smutek, podzielenie się nimi na forum grupy.

W starszych klasach skupiono się na wzmocnieniu pozytywnych myśli o sobie. Uczniowie zapisywali za co lubią siebie oraz anonimowo wpisywali pozytywne cechy kolegi/koleżanki z klasy. Ćwiczenie to wzmocniło indywidualne kompetencje emocjonalne oraz dało możliwość zintegrować zespół klasowy.

W tym roku nasza szkoła dołączyła do II Edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi” 

Celem projektu jest: 

– uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

– rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

– likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

– przygotowanie do współzawodnictwa z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu. 

 

Realizacja działań projektowych zaplanowana jest w terminie od 11.09.2023 roku do 24.05.2023 roku.

 

Działania w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”.

Panie współorganizujące proces kształcenia podczas prowadzonych zajęć będą uwrażliwiać uczniów na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W ramach Dnia Świadomości Dysleksji zostało wykonane pierwsze zadanie, gdzie uczniowie wykonali portret osoby z dysleksją, mogli zmierzyć się z ortograficznym kodowaniem oraz sprawdzić swoją znajomość zasad poprawnej pisowni w interaktywnych ćwiczeniach.

W ramach akcji została przygotowana gazetka informacyjna.

Na skróty

Przejdź do treści