Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia
ROK SZKOLNY 2024/2025
W obecnym roku szkolnym realizujemy innowację pedagogiczną pt. „Empatyczna klasa”. Głównym jej założeniem jest rozwijanie umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz kreowanie u dzieci i młodzieży postawy lojalności, współpracy i pomocy. Nauczyciele współorganizujący proces kształcenia wraz z wychowawcami poszczególnych klas będą wdrażać działania obejmujące poszczególne cele.
Cele innowacji:
- zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy
- rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi
- nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi
- uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych – integracja zespołu klasowego
- budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć
- kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnych zachowań dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariacką
- wyrabianie zdolności do samomotywacji
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
- przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów
- uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych
- kształtowanie kompetencji kluczowych.
Realizacja działań projektowych zaplanowana jest w terminie od października 2024 roku do maja 2025 roku.
ROK SZKOLNY 2023/2024
25 maja zakończyliśmy zadania związane z udziałem w II edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny-wszyscy równi”. Ten rok szkolny obfitwał w wiele działań m.in:
– organizacja zbiórki artykułów papierniczych;
– udział w wymianie listownej z uczniami z innej szkoły;
– przygotowanie pocztówek dla podopiecznych oddziału psychiatrycznego;
– przygotowanie ulotek informacyjnych dla rodziców;
– przygotowano gazetki dotyczące tematyki osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– zorganizowano zajęcia plastyczne „malowanie bez użycia rąk”;
– zorganizowano konkurs wiedzy o niepełnosprawnościach;
– przygotowano Tydzień Świadomości o Autyzmie;
– zorganizowano doświadczenia sensoryczne w klasach I-III;
– przeprowadzono lekcje tematyczne z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego oraz Dnia Świadomości Dysleksji.
Efektem powyższych działań jest większa świadomość uczniów szkoły z jakimi trudnościami zmierzają się osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zadania te wpłynęły pozytywnie na kształtowanie w nich empatii oraz szeroko rozumianych umiejetności społecznych, a także umożliwiły zaangażowanie w działania podejmowane w szkole.
W ramach projektu „Każdy inny, wszyscy równi” nauczycielki wspomagające z klasy 1a przeprowadziły zajęcia plastyczne – malowanie obrazu bez użycia rąk. Wcześniej uczniowie mieli możliwość zobaczyć przygotowane przez wychowawczynię piękne, kolorowe kartki / widokówki malowane ustami lub stopami przez osoby niepełnosprawne, a także obejrzeć film edukacyjny związany z tą tematyką. Przekonaliśmy się, że osoby niepełnosprawne swoje hobby też mają, talenty rozwijają i artystami zostają.
Nasze dzieci tej umiejętności popróbowały – ustami i stopami malowały i takie piękne dzieła powstały…
Z okazji Światowego Dnia Chorego uczniowie przygotowali kolorowe kartki z życzeniami dla podopiecznych oddziału psychiatrycznego w Lublińcu. Dzieci wykazały się ogromną pomysłowością oraz dużą starannością w wykonaniu prac. Kartki były dowodem jak to niewiele potrzeba, aby wywołać uśmiech na twarzy drugiej osoby.
Na ręce pracowników szpitala złożono życzenia oraz podziękowania za codzienną ciężką pracę.
W grudniu odbyła się świąteczna zbiórka artykułów papierniczych dla podopiecznych DPS „Zameczek”. 22 grudnia zebrane przedmioty zostały przekazane na ręce pracowników ośrodka. W ramach wdzięczności zostaliśmy obdarowani własnoręcznie wykonaną świąteczną ozdobą.
Dziękujemy za okazane serce, chęć pomocy.
10 października przypadał Dzień Zdrowia Psychicznego, była to doskonała okazja, aby zwrócić uczniom uwagę jak ważna jest higiena zdrowia psychicznego każdego dnia. Składa się na nią: aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu, unikanie używek, odpoczynek, relaks oraz pozytywne spojrzenie na siebie.
W klasach I-III uczniowie mieli okazję obejrzeć materiał filmowy: „Jak wydobywa się emocje?”, spróbować je rozpoznać na podstawie gestów, mimiki. Zadaniem ich było przedstawienie na ilustracji swoich sposobów na smutek, podzielenie się nimi na forum grupy.
W starszych klasach skupiono się na wzmocnieniu pozytywnych myśli o sobie. Uczniowie zapisywali za co lubią siebie oraz anonimowo wpisywali pozytywne cechy kolegi/koleżanki z klasy. Ćwiczenie to wzmocniło indywidualne kompetencje emocjonalne oraz dało możliwość zintegrować zespół klasowy.
W tym roku nasza szkoła dołączyła do II Edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”
Celem projektu jest:
– uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
– przygotowanie do współzawodnictwa z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.
Realizacja działań projektowych zaplanowana jest w terminie od 11.09.2023 roku do 24.05.2023 roku.
Działania w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjno-Społecznego „Każdy inny – wszyscy równi”.
Panie współorganizujące proces kształcenia podczas prowadzonych zajęć będą uwrażliwiać uczniów na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach Dnia Świadomości Dysleksji zostało wykonane pierwsze zadanie, gdzie uczniowie wykonali portret osoby z dysleksją, mogli zmierzyć się z ortograficznym kodowaniem oraz sprawdzić swoją znajomość zasad poprawnej pisowni w interaktywnych ćwiczeniach.
W ramach akcji została przygotowana gazetka informacyjna.