Język mniejszości narodowej – niemiecki

Rok szkolny 2022/2023

 

Wyniki VIII Edycji Konkursu Plastyczno-Językowego

„In der Märchenwelt der Brüder Grimm”

[„W świecie baśni braci Grimm”]

 

Nie tak dawno informowaliśmy, że nasze uczennice – Bianka Schabowska i Wiktoria Pabiś
z klasy 8f wzięły udział w VIII edycji wojewódzkiego konkursu z j. niemieckiego, organizowanego przez RODN „WOM” w Częstochowie we współpracy z Goethe-Institut w Krakowie, „In der Märchenwelt der Brüder Grimm” [„W świecie baśni braci Grimm”]. W tym roku w konkursie wzięło udział 83 uczniów z województwa śląskiego. Tym bardziej jest nam miło poinformować, że Bianka oraz Wiktoria otrzymały za swoje prace wyróżnienie.

Dla przypomnienia, zadanie konkursowe polegało na stworzeniu komiksu w języku niemieckim, opowiadającego historię wybranych bohaterów baśni braci Grimm, toczącą się we współczesnych czasach.

Serdecznie gratulujemy!

 

                                                                                                                      Agata Płuska

VIII Edycja Konkursu Plastyczno-Językowego „In der Märchenwelt der Brüder Grimm”

Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie zorganizował już po raz ósmy konkurs plastyczno-językowego z języka niemieckiego, „In der Märchenwelt der Brüder Grimm” [„W świecie baśni braci Grimm”]. Z naszej szkoły do konkursu przystąpiły uczennice klasy 8f: Wiktoria Pabiś oraz Bianka Schabowska. Każda z uczennic przygotowała krótki komiks
w języku niemieckim, opowiadający historię wybranych bohaterów baśni braci Grimm, umiejscowioną we współczesnych czasach. Zadanie nie należało do łatwych. Opracowana historia musiała bowiem zawierać słownictwo, zwroty oraz cytaty ze wskazanych przez organizatora grup. Podczas oceny prac jury konkursowe oceniać będzie kreatywność, wartość merytoryczną (użycie wskazanego słownictwa i cytatów), poprawność językową oraz ogólny wyraz artystyczny. Trzymamy mocno kciuki za osiągnięcia naszych uczennic i z niecierpliwością czekamy na wyniki konkursu, które zostaną ogłoszone już w kwietniu.

                                                                                                                 Agata Płuska

Innowacja pedagogiczna „Lernen mit Handy ist trendy”, czyli „Nauka z telefonem jest modna”

Od lutego bieżącego roku realizowana jest w naszej szkole innowacja pedagogiczna „Lernen mit Handy ist trendy”, czyli „Nauka z telefonem jest modna”. Innowacja realizowana jest na lekcjach języka mniejszości niemieckiej w klasach piątych oraz na lekcjach języka niemieckiego w klasie 8a, w grupie dziewcząt. Uczniowie, po opanowaniu danej części materiału, biorą udział w wirtualnym „wyścigu” za pomocą aplikacji edukacyjnej, sprawdzając swoją wiedzę, a także ćwicząc refleks podczas szybkiego wskazywania właściwej odpowiedzi na dane pytanie. Taka forma nauki niesie ze sobą wiele emocji, związanych z elementami rywalizacji. Wygrywa bowiem ten, kto udzieli jak najwięcej prawidłowych odpowiedzi i zrobi to w jak najkrótszym czasie. Dodatkowo postępy uczniów wyświetlane są na tablicy interaktywnej, dzięki czemu nie tylko nauczyciel, ale i uczniowie mogą je monitorować. Pobudzona zostaje również motywacja uczniów, by zająć miejsce na podium. Stąd też za każdym razem, niezależnie od klasy, uczniowie proszą o kolejną rundę „wyścigu”, by móc polepszyć swoje wyniki.

                                                                                                        Agata Płuska i Patrycja Tyczka

Valentinstag

Z okazji walentynek na uczniów klasy 1b oraz 1c, którzy uczęszczają na zajęcia języka mniejszości niemieckiej czekała miła niespodzianka. Koleżanki i koledzy z klasy 1b ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Lublińcu przygotowali dla nich przepiękne kartki walentynkowe z krótkimi życzeniami w języku niemieckim. Obdarowani i uszczęśliwieni uczniowie postanowili odwdzięczyć się swoim rówieśnikom i nagrali dla nich krótkie podziękowania i pozdrowienia w języku niemieckim. To był udany Valentinstag!

              Patrycja Tyczka

ROK 2022 – 200-LECIE ŚMIERCI E. T. A. HOFFMANNA

Dziadek do orzechów nieodzownie kojarzy się z okresem Świąt Bożego Narodzenia. To wówczas teatry wystawiają znany na całym świecie balet. Skąd się wzięła jednak cała historia? Odpowiedź na to pytanie poznali uczniowie klas piątych i szóstych podczas lekcji „Historii
i Kultury Niemiec”. Obejrzeli piękną ekranizację powieści E. T. A. Hoffmanna: „Dziadek do Orzechów i król Myszy”, okraszoną wspaniałą muzyką, skomponowaną przez Piotra Czajkowskiego do baletu pod tym samym tytułem, a wykonaną przez Londyńską Orkiestrę Symfoniczną. Poznali historię chłopca, na którego Królowa Myszy rzuciła zły czar. Czar ten może zostać zdjęty jedynie wówczas, gdy Król Myszy, syn poprzedniej królowej, zostanie pokonany.

Uczniowie zaznajomili się również z biografią E. T. A. Hoffmanna, niezwykle uzdolnionego człowieka, interesującego pisarza i poety, prekursora fantastyki grozy, będącego również prawnikiem, kompozytorem, krytykiem muzycznym i karykaturzystą. Wielkiego polonofila – miłośnika Polski i Polaków, sprzeciwiającego się rozbiorom Polski. Związanego z Głogowem, Poznaniem i Warszawą, a także ogromnego miłośnika kotów. Jako autor inspirował wielu innych pisarzy i kompozytorów. Wywarł ogromny wpływ na twórczość Edgara Allana Poe oraz Jacques’a Offenbacha, który w oparciu o trzy opowiadania Hoffmanna, stworzył operę „Opowieści Hoffmanna”. Sam Hoffmann skomponował m.in. operę „Ondyna”, a w nawiązaniu do jego muzycznych zasług, co roku w Poznaniu odbywa się Polsko-Niemiecki Festiwal Hoffmannowski. Rok 2022 był szczególny, gdyż obchodzono 200-lecie śmierci tegoż wybitnego i wszechstronnego twórcy.

 

                                                                                                                      Agata Płuska

Sukces w X Powiatowym Konkursie Piosenki w Językach Obcych
„Śpiew łączy Europę”

Przed świętami, 16 grudnia, w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Jana Pawła II odbył się X Powiatowy Konkurs Piosenki w Językach Obcych „Śpiew łączy Europę”.

Do zadań konkursowych, oprócz przygotowania utworu, należało również tematyczne nawiązanie strojem do wykonywanej piosenki.

Wśród uczniów klas I-III, w kategorii języka niemieckiego, I miejsce zajęła Lena Galuska z klasy 3c, która zaprezentowała piosenkę „Backe, backe Kuchen”.

Niezmiernie cieszymy się z sukcesu Lenki i serdecznie gratulujemy! 🙂

Agata Płuska

Adventskalender

„Kalendarz adwentowy”

W klasie 3b pojawił się kalendarz adwentowy. Jednak kalendarz oprócz zadań do wykonania dla całej klasy zawiera również 24 słówka i zwroty w języku niemieckim związane ze świętami Bożego Narodzenia. Uczniowie zapisują codziennie po jednym słówku na specjalnej liście. Po świętach w ramach klasowego konkursu zostanie wyłoniona osoba, która najlepiej opanuje świąteczne zwroty. Tutaj liczy się systematyczność i wytrwałość, a wystarczy zapamiętać tylko jedno słówko dziennie.

Sam pomysł kalendarza adwentowego pochodzi właśnie z Niemiec. Wywodzi się od wieńca, w którym zamiast świec umieszczano 24 małe woreczki z drobnymi niespodziankami oraz starego zwyczaju oznaczania kredą dnia 1 grudnia na drzwiach i kontynuowania dodawania kresek aż do 25. Wzmianka o kalendarzu adwentowym zrobionym ręcznie, znalazła się w książce dla dzieci z 1851 roku, lecz historia tego typu kalendarza jest znacznie starsza.

 

                                                                                                                                                                                                                          Patrycja Tyczka

 

 

 

„Ogólnoniemiecki Dzień Głośnego Czytania”

W piątek 18 listopada Niemcy obchodzili „Der bundesweite Vorlesetag” czyli Dzień Głośnego Czytania. Co roku do akcji włączają się tysiące osób. Głośne czytanie odbywa się nie tylko w szkołach i przedszkolach, ale również w muzeach, pływalniach i w centrach miast. Z tej okazji klasa 4b mogła się przekonać, że głośne czytanie po niemiecku wcale nie musi być nudne. Uczniowie podzieleni na grupy zmagali się np. z „Zungenbrecher” czyli łamańcami językowymi, których wymawianie sprawiło im wiele radości. Świetnie poradzili sobie z zadaniem „Stille Post”, które polegało na odczytaniu i zapamiętaniu zdania przez pierwszą osobę i wyszeptaniu bezbłędnie tego samego zdania do osoby siedzącej obok. Po kolejnych wyzwaniach związanych z głośnym czytaniem, każda grupa otrzymała tekst, na którego podstawie zostały przygotowane wspaniałe plakaty. Warto czytać na głos w języku obcym – dzięki temu lepiej zapamiętujemy nowe zwroty i ćwiczymy wymowę.

Patrycja Tyczka

 

Martinstag – Dzień św. Marcina

Dzień św. Marcina jest obchodzony w Polsce i w Niemczech 11 listopada. Z tej okazji uczniowie klas 4a oraz 4c przygotowali miłą niespodziankę dla swoich młodszych koleżanek i kolegów. Czwartoklasiści z lampionami w dłoniach odwiedzili klasy 1-3 śpiewając przy tym popularną niemiecką piosenkę: „Ich gehe mit meiner Laterne.”
Następnie każda klasa otrzymała quiz o św. Marcinie. Natomiast na szkolnym korytarzu pojawiły się informacje na temat św. Marcina i obchodów tego dnia w Niemczech. Wskazówkami dla dzieci były lampiony. Podążając tropem lampionów, uczniowie rozwiązywali quiz. Dla klasy, która bezbłędnie odpowiedziała na pytania, została przewidziana słodka nagroda. Aż 5 klas poradziło sobie z quizem wyśmienicie i spośród nich, został wylosowany zwycięzca, którym okazała się klasa 1c. Nagrodą był kosz słodkich rogali.

„Laterne, Laterne, Sonne, Mond und Sterne…“

Na lekcji języka mniejszości niemieckiej klasa 3b z zapałem przygotowywała „die Laternen” czyli lampiony z okazji dnia św. Marcina. Uczniom w trakcie wykonywania pracy towarzyszyły piosenki, które niemieckie dzieci śpiewają podczas pochodów z okazji dnia św. Marcina. Dzieci poznały także legendę o św. Marcinie. Opowiada ona o podróży rzymskiego żołnierza – Marcina po skutej mrozem ziemi, na której spotkał żebraka. Widząc go, św. Marcin mieczem odciął połowę swojego płaszcza i razem z sakiewką pieniędzy wręczył ciepłe okrycie biedakowi. Podobno żebrak po tym geście przemienił się w postać Jezusa Chrystusa. Poniżej prezentujemy efekty pracy 3b.

Patrycja Tyczka

 

Z Historii i Kultury Niemiec – Niemieccy Nobliści

Już niedługo, bo 10 grudnia zostaną wręczone nagrody Nobla m. in. w dziedzinie literatury, fizyki, chemii i medycyny. W ciągu minionego wieku znalazło się wśród laureatów ww. nagrody wielu Niemców, także tych, urodzonych na Pomorzu, jak Günter Grass, na Dolnym Śląsku – Gerhart Hauptmann i Paul Ehrlich, czy też na Warmii i Mazurach – Emil Adolf von Behring. To właśnie m. in. ww. osobistościom poświęcony został ostatni cykl zajęć z Historii i Kultury Niemiec. Jego zwieńczeniem było przedstawienie przygotowanych przez uczniów prezentacji, obrazujących życie i dokonania wybranego Noblisty. Wszystkie prace uczniów były niezwykle interesujące, opracowane z dużym zapałem i zaangażowaniem.

Agata Płuska

Z Historii i Kultury Niemiec – Niemieckie specjały

Każdy zakątek świata posiada własne tradycyjne potrawy. Przemiany polityczne dokonywane w ciągu stuleci oraz mieszanie się kultur nie pozostały obojętne wobec ukształtowania się regionalnych specjałów na danych terenach. I tak w obrębie jednego kraju można znaleźć wiele potraw, charakterystycznych tylko i wyłącznie dla danego regionu: kartacze na Suwalszczyźnie i Mazurach, kwaśnicę na Podhalu, a kluski z roladą i modrą kapustą na Śląsku. A jakie są regionalne dania w Niemczech? Wiedzę tę zgłębiali uczniowie klasy 6a i 6c podczas zajęć z Historii i Kultury Niemiec. Po ogólnym zapoznaniu uczniów z ww. zagadnieniem, każda grupa przygotowała plakaty, ukazujące specjały kuchni niemieckiej z podziałem na landy. Uczniowie wykazali się kreatywnością, zdolnościami plastycznymi oraz sumiennością.

Agata Płuska

 

Obchody Międzynarodowego Dnia Pisania Listów
na zajęciach języka niemieckiego
jako języka mniejszości narodowej

9 października świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Pisania Listów. Dzień ten zapisał się już na stałe na kartach naszego kalendarza i od kilku lat obchodzony jest na lekcjach języka niemieckiego jako języka mniejszości. Uczniowie każdego roku wybierają jedną osobistość ze świata polityki, kultury, czy sportu, pochodzącą z Niemiec lub innego kraju niemieckojęzycznego. Za każdym razem uczniowie zadają przemyślane pytania, dot. obszaru działalności zawodowej osoby, do której kierują list, ukazując tym samym swoje własne zainteresowanie danym zagadnieniem lub tematem. W tym roku grupa uczniów z klasy 6c postanowiła napisać do Manuela Neuera, bramkarza Bayernu Monachium i reprezentacji Niemiec. Wszyscy z niecierpliwością czekają teraz na odpowiedź, licząc, że niedługo ona nadejdzie.

Agata Płuska

I Wojewódzki Konkurs Plastyczno-Językowy

PASJE – droga do ODKRYWANIA siebie.”

LEIDENSCHAFTEN – ein Weg, sich selbst zu ENTDECKEN.”

We wrześniu kilkoro uczniów naszej szkoły zgłosiło się do udziału w I Wojewódzkim Konkursie Językowo-Plastycznym „PASJE – droga do ODKRYWANIA siebie.”

Konkurs został ogłoszony przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej WOM w Rybniku w trzech kategoriach, obejmujących klasy 1-3, 4-6 oraz 7-8. Zadaniem uczniów było przygotowanie książeczki w języku niemieckim, przedstawiającej ich zainteresowania, pasje i hobby. Dzieci mogły przygotować pracę dowolną techniką, jednakże wykluczającą wydruk. W każdej kategorii uczniowie otrzymali inne wytyczne wykonania pracy.
W kategorii klas 1-3 książeczka musiała liczyć od 2 do 3 stron i być opatrzona pojedynczymi słowami lub zwrotami w języku niemieckim. W kategorii klas 4-6 uczniowie musieli przygotować od 4 do 5 stron pracy oraz użyć krótkich zdań, z kolei klasy 7-8 obowiązywała praca 6-8-stronicowa oraz dłuższy opis.

W konkursie wzięli udział:

Vanessa Pełka kl. 3c

Wiktor Mońka kl. 4c

Natasza Sadek kl. 6a

Julia Balinowska kl. 8a

Komisja konkursowa oceniać będzie kreatywność i pomysłowość uczniów, poprawność językową oraz zgodność wykonania pracy z opisem.

Trzymamy kciuki za wyniki wszystkich uczestników i życzymy sukcesu w konkursie!

Agata Płuska

Lekcje niemieckiego w barwach jesieni

Ostatni cykl zajęć z języka niemieckiego w grupie uczniów z klasy 3a i 3c poświęcony został tematyce jesiennej. Uczniowie poznali słownictwo i zwroty, opisujące czynności charakterystyczne dla tej pory roku i nauczyli się piosenki „Im Herbst” („Jesienią”). Zwieńczeniem zajęć były jesienne obrazy, wykonane przez dzieci m. in. z liści i jarzębiny.

Agata Płuska

Rok szkolny 2021/2022

Konkurs z „HiK” rozstrzygnięty

23 czerwca poznaliśmy zwycięzców konkursu z języka niemieckiego, w którym brali udział uczniowie klas V-VIII. Uczestnicy konkursu rozwiązali test, w którym zmierzyli się z pytaniami z zakresu kultury i historii krajów niemieckojęzycznych. Oto lista zwycięzców:

I miejsce: Teofil Filipiak kl. 7c

II miejsce: Radosław Rurański kl. 7f

III miejsce ex æquo: Wiktoria Mikulska kl.6 b  Michał Mukoid kl. 7b

Gratulujemy!

Barbara Piowczyk, Agata Płuska, Patrycja Tyczka

 

 

Język mniejszości niemieckiej w klasach 1-3

Od kilu lat uczniowie naszej Szkoły mają możliwość uczenia się już od pierwszej klasy języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. Zajęcia są różnorodne i sprawiają dzieciom wiele radości. Poprzez gry, zabawy ruchowe, piosenki, wierszyki i prace językowo-plastyczne uczniowie poznają słownictwo i zwroty, dotyczące ich najbliższego otoczenia.

Poniżej prezentujemy naszą mini galerię zdjęć, przedstawiającą zajęcia języka niemieckiego w następujących klasach: 1c, 2a i 2c, 2b oraz 3c.

                                                                                                      Agata Płuska i Patrycja Tyczka

 

Sukces w konkursie z języka niemieckiego

Pod koniec marca br. I Liceum Ogólnokształcące im. Lotników Polskich w Oleśnie zorganizowało szereg konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych. Wśród laureatów znalazła się m. in. uczennica klasy 8b – Olga Borosz, która zdobyła wyróżnienie w Regionalnym Konkursie z Języka Niemieckiego.

Do klasy szóstej Olga uczyła się tegoż języka jako języka mniejszości narodowej, a od zeszłego roku uczęszcza na zajęcia prowadzone w ramach projektu Deutsch AG. Cieszymy się, że czas i trud włożony w naukę przyniósł zamierzone efekty, a Oldze gratulujemy sukcesu!

                                                                                                                   Agata Płuska

 

14 stycznia poznaliśmy zwycięzców konkursu „Der schӧnste Adventskalender” („Najpiękniejszy Kalendarz Adwentowy”).

Zadaniem uczestników konkursu było wykonanie kalendarza adwentowego, zawierającego słowa lub zwroty w języku niemieckim, związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i przygotowali wspaniałe prace. W związku z tym wyłonienie laureatów było nie lada zadaniem. Pod uwagę brana była kreatywność, estetyka, poprawność językowa oraz zgodność pracy z tematem. Wręczone zostały nagrody główne oraz nagrody pocieszenia. A oto laureaci:

I miejsce – Maja Kazek kl. 4a

II miejsce – Jakub Nguyen Huu kl. 4a

III miejsce ex aequo Jan Szwed kl. 5a oraz Hubert Przeorski kl. 4a

Wyróżnienia: Amelia Ryłko kl. 4b oraz Magda Majer kl. 4c

 

Serdecznie gratulujemy!

Agata Płuska i Partycja Tyczka

 

         

 

Konkurs z „HiK” rozstrzygnięty

23 czerwca poznaliśmy zwycięzców konkursu z języka niemieckiego, w którym brali udział uczniowie klas V-VIII. Uczestnicy konkursu rozwiązali test, w którym zmierzyli się z pytaniami z zakresu kultury i historii krajów niemieckojęzycznych. Oto lista zwycięzców:

I miejsce: Teofil Filipiak kl.7c

II miejsce: Radosław Rurański kl.7f

III miejsce ex æquo: Wiktoria Mikulska kl.6 b  Michał Mukoid kl.7b

 

Gratulujemy!

Barbara Piowczyk, Agata Płuska, Patrycja Tyczka

 

JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – NIEMIECKI – archiwum 2020/2021

JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – NIEMIECKI – archiwum 2019/2020

Na skróty

Skip to content